Het circuit waarop elke rijder een keer wil winnen


Een selectieve club van landen is geselecteerd om jaarlijks een Formule 1-wedstrijd te houden. Sinds 2020 staat ook Nederland na jaren weer in dat lijstje, maar die race is wegens de coronacrisis niet doorgegaan. Een circuit waar de meeste coureurs zich altijd weer op verheugen is Monte Carlo in Monaco. Monte Carlo is hét circuit dat elke coureur wil winnen. Daarom is het jammer dat ook deze race niet meer deel uitmaakt van de formule 1-kalender van 2020, die 5 juli in Oostenrijk weer van start gaat.

Wat maakt Monte Carlo bijzonder?
Van alle circuits wereldwijd, is het circuit van Monte Carlo in Monaco misschien wel het meest bijzonder. Het vorstendom zelf is natuurlijk al een bijzondere locatie waar veel rijken der aarde een woning hebben, waaronder veel Formule 1-coureurs. Maar het meest bijzondere is dat Monaco eigenlijk helemaal geen racecircuit heeft. Het circuit van Monaco wijkt op alle fronten af van alle formule 1-circuits over de wereld. Het circuit wordt namelijk ieder jaar opgebouwd in de stad zelf, en wel in de wijk Monte Carlo. Het circuit is een stratencircuit door Monaco. De Formule 1-racewagens rijden dan over de openbare weg van Monaco, met de jachthaven als centrale plaats waar iedereen vanaf zijn of haar jacht kan toekijken. Dit is het volgende punt wat de Formule 1 van Monte Carlo bijzonder maakt: het is zien en gezien worden. Juist tijdens het Formule 1-weekend komen wereldsterren massaal naar Monaco om van alle festiviteiten te genieten.

Het circuit van Monte Carlo
Ook voor de coureurs is het circuit van Monte Carlo erg uniek. Niet alleen omdat zij door de straten van Monaco racen, maar ook omdat het aantal te rijden kilometers minder is dan op alle andere circuits. Op alle circuits geldt de regel dat er een afstand van minimaal 305 kilometer gereden moet worden. Het circuit van Monte Carlo is 3,34 kilometer lang en er worden 78 rondjes gereden. Dit houdt in dat er afgerond slechts 260 kilometer wordt gereden. Monaco vormt een uitzondering, omdat het circuit vol met scherpe bochten zit en het eigenlijk onmogelijk is om hard te rijden. Hierdoor kan binnen de race van twee uur de 305 kilometer bij lange na niet gehaald worden. De tunnel is de enige plek waar de auto’s even vol gas kunnen gaan en 300 km/uur halen. Monaco is al sinds de eerste Formule 1 in 1950 de locatie van een Grand Prix. Ruim zes weken voor de start van het Formule 1-weekend wordt alles voor het circuit klaargemaakt en wordt er bij de jachthaven een tribune gebouwd.

Zelf het circuit van Monte Carlo rijden?
Omdat Monte Carlo een stratencircuit is, is het voor iedereen mogelijk om het circuit een keer te rijden. Echte Formule 1-liefhebbers zullen maar al te graag tijdens een vakantie in Frankrijk het vorstendom bezoeken om met de eigen auto de route te rijden. Uiteraard is de autoverzekering berekenen en de polisvoorwaarden nakijken altijd een goed idee voordat je een dergelijk rit gaat maken. Maar als je denkt lekker te kunnen racen in Monte Carlo, kun je bedrogen uitkomen. Het blijft een normale openbare weg waar gewone verkeersregels gelden.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}