Het F1-stuur wordt te complex

Met de komst van de verstelbare achtervleugel en de herintrede van KERS, komen er ook op het stuur van een F1 bolide weer extra knopjes om te bedienen en lampjes om te controleren bij. Volgens sommigen is het stuur momenteel zodanig ingewikkeld, dat nog meer vragen van de piloot onmogelijk is.
Brandstofmengeling, remkrachtverdeling, toerentalbegrenzer,radio, drank, pitstraat snelheidsbegrenzer en sinds 2011 ook het bedienen van KERS en de verstelbare achtervleugel. Het zijn nog maar enkele van de vele zaken die de Formule 1 piloot in een cockpit via zijn stuur kan afstellen of activeren. En hoe meer de piloot tijdens het racen moet afstellen of bedienen op het stuur, hoe meer hij de concentratie verliest op het racen zelf.

Na eerdere bezorgdheid geuit door verschillende piloten, erkent ook Aldo Costa, technisch directeur bij Ferrari, dat de limieten bereikt zijn. De zaak wordt momenteel bekeken door de F1 denktank, de Technical Working Group (TWG). Door middel van een simulator wordt er nagegaan welke effecten de bijkomende innovaties op het stuur hebben en vooral dan op het rijgedrag van de piloten.

Het is ook niet alleen wat knopjes bedienen, je moet ten alle tijde de wagen kunnen blijven besturen, ook in slechtere omstandigheden.

“De complexiteit van het stuur vermindert de concentratie in de cockpit. In slechte weersomstandigheden wanneer de zichtbaarheid slecht is, zullen de taken in de cockpit nog moeilijker worden” liet Alonso onlangs weten.

De vraag die echter blijft is hoe men de zaken dan wel eenvoudiger kan maken. Zolang er nieuwigheden in de sport bijkomen die de piloot zelf kan bedienen zal er niet direct een vermindering van het aantal knopjes zijn.

geschreven door Glenn Schreurs.

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Lotus moet haar nieuwe wagen nog voorstellen maar dit is alvast het stuur van de nieuwe Lotus, uiteraard met de nodige knopjes.