Afgelopen week werd Jenson Button met enige trots voorgesteld als ‘senior advisor’ bij het Williams F1 team. Dat gebeurde met de nodige nostalgische tweets maar het verhaal van de relatie tussen ‘JB’ en Williams is er een met de nodige hobbels onderweg.
They grow up so fast, don't they!
24th Jan, 2000: @JensonButton confirmed as an @F1 driver for Williams ߑ
22nd Jan, 2021: Rejoins the team as Senior Advisor ߙ pic.twitter.com/vAYL5qYdEQ
— Williams Racing (@WilliamsRacing) January 22, 2021
In 1999 sluit de negentienjarige Jenson Button het Britse F3-kampioenschap af met drie overwinningen en daarmee is hij ook de beste debutant. Het levert hem een aantal testen op in de F1 met onder andere McLaren en Prost GP en beide teambazen zijn onder de indruk maar ze vinden het te vroeg voor een zitje in de F1 in 2000.
Een telefoontje van Frank Williams op kerstavond 1999 met de volgende vraag brengt echter soelaas: “Ben je klaar om in de F1 aan de slag te gaan?” Het antwoord van Button was aanvankelijk ‘neen’ maar zijn vader maande hem aan om ervoor te gaan. Na een shoot-out tussen Button en Junqueira, georganiseerd door Williams, trekt hij aan het langste eind en hij mag zichzelf Williams-rijder noemen voor het seizoen 2000.
Eigenlijk was Button voor Williams al van bij het begin een plan-B want ze wilden Juan Pablo Montoya hebben die op dat moment de pannen van het dak reed in het Amerikaanse CART-kampioenschap. Halfweg het seizoen kondigde Williams aan dat Montoya in 2001 voor hen zou rijden en dat ze Button zouden stallen bij Benetton met een optie om hem terug te nemen in 2003.
Maar van daar ging het richting BAR in 2003 en daar liep het niet verkeerd want tijdens zijn eerste seizoen nam hij de bovenhand van zijn teamgenoot Jacques Villeneuve en een jaar later werd hij zelfs derde in de eindstand van het wereldkampioenschap. Maar in augustus van 2004 verraste Button door te tekenen bij Williams, die toen nog genoten van de fabriekssteun van BMW.
Button had een contract bij BAR van twee jaar met een optie op nog twee bijkomende seizoenen maar het management van Button was van oordeel dat de Brit een vrije rijder was omdat het contract tussen BAR en Honda om samen verder te gaan niet definitief was. Voor de groene tafel kreeg BAR echter gelijk en Button moest in Brackley blijven.
Het seizoen 2005 begon aanvankelijk moeilijk door allerlei problemen en in de zomer was er weer hommeles tussen BAR en Williams over het contract van Button. Die had namelijk een voorcontract getekend bij Williams maar wou op zijn stappen terugkeren omdat de wegen van Williams en BMW zouden scheiden terwijl BAR in 2006 als fabrieksteam van Honda door het leven zou gaan.
Volgens Frank Williams was het contract met Button echter bindend en hij liet weten dat er geen weg terug was en dat zijn sponsoren rekenden op de aanwezigheid van Button in zijn team. Na wekenlange onderhandelingen stemde Williams er dan toch in toe om Button zijn contract te laten afkopen voor achttien miljoen pond.
De geschiedenis heeft uitgewezen dat Button gelijk had om in Brackley te blijven want hij werd er in 2009 wereldkampioen met het uit de as van Honda herrezen Brawn GP. De rest is geschiedenis …
#OTD 21 years ago ߓ
Hands up who's excited to see @JensonButton back working with the team? ߖЯ؏ pic.twitter.com/kFqqQqLIyg
— Williams Racing (@WilliamsRacing) January 24, 2021
Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}