Het zomerrapport: Team voor team: Red Bull

Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Slaagt Red Bull erin om net als vorig jaar het Mercedes moeilijk te maken en een overwinning te boeken?
image
Red Bull:

– Aantal punten: 96 (vierde in constructeurs kampioenschap)
– Daniel Ricciardo: 51 punten (zevende in WK)
– Daniil Kvyat: 45 punten (achtste in WK)
– strijd kwalificatie: Daniel Ricciardo 6-4 Daniil Kvyat
– strijd race: Daniel Ricciardo 4-3 Daniil Kvyat

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

Sebastian Vettel maakte vorig jaar tijdens het raceweekend van de GP van Japan bekend dat hij Red Bull ging verlaten. Het was een publiek geheim dat hij op weg was naar Ferrari. De Duitser hoopte op die manier opnieuw wereldkampioen te worden, dat na een moeilijk seizoen te hebben gekend bij Red Bull. Daaruit volgde dat Daniil Kvyat, na zijn eerste seizoen bij Toro Rosso, meteen gepromoveerd werd naar het team van grote broer Red Bull.

Het was maar de vraag of Red Bull zich ook in 2015 als grootste concurrent van Mercedes zou kunnen profileren en af en toe een overwinning zou kunnen behalen wanneer Mercedes in de fout gaat.

Tijdens de wintertests werd het echter al snel duidelijk dat Red Bull het moeilijk zou krijgen. Het team stond, net zoals in 2014, vaak aan de kant door problemen met de krachtbron van Renault. Het was meteen duidelijk dat de Renaul-motor de zwakke schakel ging zijn en dat tijdens het ganse seizoen.

Mocht de zomerpauze voor de GP van Groot-Brittannië gevallen zijn, dan hadden we geen goed rapport klaarstaan voor Red Bull. Maar op Silverstone en in Boedapest toonden RIcciardo en Kvyat zich strijdvaardiger met een wagen die competitiever was dan de races daarvoor.

Red Bull maakte een rommelige start van het seizoen mee. Er was een periode waar Daniel Ricciardo het moeilijk had en er was een periode waar Daniil Kvyat op zoek was naar zijn beste vormpeil. Maar in Hongarije leken beide rijders terug op hun niveau van 2014 te presteren.

Het zag er in het begin niet goed uit voor Red Bull. In China had het team al een achterstand van 106 punten op Mercedes. De motor van Renault speelt daarbij een grote rol. De Renault-motor gaf geregeld de geest, maar ook het chassis bleek niet langer tot de beste te horen. Beetje bij beetje kwam Red Bull haar problemen met het chassis echter te boven. Niet toevallig dat we rond deze periode Adrian Newey vaker in beeld kregen.

Red Bull waarschuwde reeds voor problemen in 2015. Er kwamen immers nieuwe regels die ervoor zorgden dat de wagens niet meer zo laag over de baan mogen rijden als in 2014. Dat had een effect op de eerste ontwerpen van de nieuwe RB11 en uiteindelijk ook een impact op de ‘performance’ van de wagen.

De problemen bleven voor Red Bull aanhouden tot aan Oostenrijk. Maar sinds het team kon testen na de GP van Oostenrijk, kwam er een wending in de prestaties van Red Bull. In Groot-Brittannië wist Daniil Kvyat zich als zevende te kwalificeren en dat was ook zijn positie na de race. Maar in Hongarije verbaasde Red Bull pas echt door met beide rijders op het podium te eindigen. Akkoord, Red Bull is altijd beter op circuits zoals dat van Hongarije, waar de motor een minder belangrijke rol speelt, maar een podium zorgde toch wel voor enige verbazing. Daniil Kvyat stond met zijn tweede plaats voor het eerst op het podium en ook Daniel Ricciardo kon opnieuw van de champagne proeven.

Kortom, Red Bull maakte een onopvallende start, maar wordt naarmate het seizoen vordert steeds meer haar oude zelf. Benieuwd wat we tijdens de rest van het seizoen nog zullen zien.

Rapport: 72/100

Vorig rapport: Klik hier voor het zomerrapport van Force India
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print