Honda-baas onthult: “Er waren exclusieve gesprekken met Red Bull om in 2026 motoren te leveren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Eind dit jaar komt er een definitief einde aan de samenwerking tussen Red Bull en motorpartner Honda. De Japanners kondigden in 2020 hun F1-afscheid aan maar wat er daarna gebeurde had ervoor kunnen zorgen dat we ook in 2026 Red Bull en Honda alsnog hadden zien blijven samenwerken.

Na de aankondiging dat Honda als officiële motorpartner van Red Bull zou terugtreden en de F1 zou verlaten volgde in het laatste officiële seizoen als ‘motorpartner van Red Bull’ de eerste wereldtitel van Max Verstappen. Het was een mooie kroon op de samenwerking tussen Honda en Red Bull maar toch hield de officiële levering van motoren ermee op.

Wel was er een zogenaamde overgangsperiode waarin Red Bull vanaf 2022 tot en met eind 2025 toch nog ‘Honda-motoren’ zou gebruiken maar dan als motoren die ‘gerebrand’ zijn. Vanaf 2026 zal Red Bull haar eigen motoren gebruiken die het samen met het Amerikaanse Ford heeft ontwikkeld, motoren van een nieuwe generatie die voldoen aan de nieuwe reglementen van 2026.

Honda kondigde ondertussen een ‘officiële comeback’ als F1-motorleverancier aan. Het zal vanaf 2026 motoren leveren aan Aston Martin maar het had er helemaal anders kunnen uitzien en de samenwerking met Red Bull had alsnog verder kunnen gaan. Honda hield immers exclusieve onderhandelingen met Red Bull, daarbij viel een voorstel op tafel dat exact hetzelfde is als de samenwerking die Red Bull en Ford nu zullen hebben.

“Tijdens onze gesprekken spraken we ook over de mogelijkheid waarbij Red Bull de verbrandingsmotor zou bouwen en wij de elektrische onderdelen,” aldus Honda-baas Koji Watabane tegenover ‘Autosport’. “Dat zou echter niet eenvoudig geweest zijn. Uiteindelijk besloten we dat het onmogelijk zou zijn om op die manier samen te werken.”

De gesprekken draaiden dus op niets uit en Red Bull had ondertussen haar eigen motorafdeling opgericht.

“Toen we ons terugtrokken uit de Formule 1 startte Red Bull met haar eigen motorbedrijf,” aldus Watanabe. “Dat zorgde ervoor dat er geen ruimte was om samen verder te gaan.”

Ondanks het feit dat het besloten had om zich als motorleverancier terug te trekken uit de Formule 1 besloot Honda om zich alsnog kandidaat te stellen als potentieel motorleverancier in 2026, wanneer er dus een nieuw motorreglement in werking trad.

“Initieel waren er enkel gesprekken tussen Honda en Red Bull,” vertelde Watanabe daarover. “De gesprekken met andere teams begonnen pas toen we ons kandidaat stelden om vanaf 2026 motorleverancier te worden.”

“Vervolgens contacteerden enkele andere teams ons omdat ze interesse hadden in Honda-motoren. We gingen in gesprek met hen en namen een beslissing.”

“Ik kan jullie niet het exact aantal teams zeggen dat ons heeft gecontacteerd maar het waren verschillende teams. Met sommige van hen hadden we slechts één keer contact, met andere hebben we verschillende keren gesproken.”

Uiteindelijk werd er besloten om met Aston Martin een samenwerking aan te gaan en is Honda dus vanaf 2026 opnieuw officieel F1-motorleverancier.