“Honda maakte misbruik van vertrouwen met de nieuwe regels”

Misbruik van vertrouwen, zo noemt Charlie Whiting de acties van Honda toen de regels voor grid penalties werden gewijzigd.
image
Begin juli besliste de FIA om de regels rond in-race penalties te wijzigen. De maximum straf die een wagen nog kon krijgen voor inbreuken op het motorenreglement, was de laatste plaats op de grid. Daardoor vielen de tijdstraffen tijdens de race weg die werden voorzien als een piloot bijvoorbeeld 10 plaatsen straf kreeg, maar op de 15e plaats kwalificeerde en dus maar 5 plaatsen achteruit kon.

In België verzamelde McLaren-Honda 105 strafplaatsen door een paar ‘onvoorziene’ motorwissels en nieuwe onderdelen door te voeren. Maar met de nieuwe regel, maakte het niet zo veel meer uit eenmaal ze op de achterste rij beland waren. Jonathan Neal, Managing Director bij het team, zegt nu zelf dat dit deel was van een strategie om meer motoren achter de hand te hebben voor de tweede seizoenshelft.

Iets wat Charlie Whiting nu omschrijft als misbruik van vertrouwen: “We hadden onze bezorgdheid over een dergelijk scenario al uitgesproken, maar alle betrokken partijen waren het erover eens dat het systeem van een gridpenalty in combinatie met tijdstraffen in de race, nog schadelijker waren voor de sport. Toch is de regel er gekomen, maar dan in alle vertrouwen, niet om aanzet tot misbruik te geven zoals Honda nu gedaan heeft.”

a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}