Honda wacht af met upgraden van krachtbron

Honda kiest ervoor om hun overgebleven tokens met mondjesmaat in te zetten met enkele grote upgrades in plaats van meerde kleinere verbeteringen, zo vertelt Yusuke Hasegawa tegenover Autosport.


Honda, de motorleverancier van McLaren, is het enige team dat nog geen tokens heeft ingezet om haar krachtbron te verbeteren tijdens het seizoen. Renault, waarvan we binnenkort een grote upgrade verwachten, heeft in Bahrein één token gebruikt. Mercedes en Ferrari gebruikten er dan weer respectievelijk twee en drie tijdens de GP van Rusland.

“Natuurlijk blijven we verder verbeteren. We moeten enkel nog beslissen wanneer we de nieuwe technologie kunnen toepassen op onze wagens”, klinkt het bij Hasegawa.

“We hebben nog tokens over, maar die zijn gelimiteerd. We willen ze dan ook niet gebruiken voor kleine aanpassingen wegens tactische redenen. We willen ze liever op een efficiënte manier inzetten. We moeten nog het resultaat afwachten van onze technologieën. Ik hoop dat het in ieder geval een grote stap voorwaarts is. Ik hoorde dat een aantal onderdelen veelbelovend zijn, maar dat valt nog af te wachten. We focussen ons momenteel op de ICE (verbrandingsmotor) en de ERS (energie recuperatie systeem).”

Enkele tijd terug werden de nieuwe regels bekend gemaakt om alle krachtbronnen dichter bij elkaar te brengen. Hasegawa is tevreden met de nieuwe reglementen. “Ik ben blij dat het token systeem verwijderd is van het reglement voor 2017. Maar het zal een grote uitdaging worden voor de ingenieurs. We hebben meer ruimte voor ontwikkelingen, wat een goed teken is. Het drukken van de kosten is ook een groot probleem voor elke motorleverancier. ”

Verder weet Hasegawa ook niet zeker als het geluid van de Formule 1 bolides in de hoogte moet. Er zijn immers plannen om het geluid te verhogen aan de hand van een geluidsontwikkelaar bij de uitlaat. “Ik weet niet als de Formule 1 dit nodig heeft. Maar als de fans meer geluid willen, dan moeten we ons aanpassen aan hun wensen. We moeten immers de wil van de fans volgen.”

Hier nog een overzicht van de gebruikte tokens door de verschillende motorleveranciers:
– Ferrari: 26 (6 over)
– Mercedes: 21 (11 over)
– Honda: 18 (14 over)
– Renault: 8 (24 over)
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}