“Huidige situatie is erfenis van de FIA”

Bij de Italiaanse renstal Ferrari heeft men zich onlangs uitgesproken over de werking van de FIA inzake het aantrekken van nieuwe teams in 2010. Hun mening valt alvast goed te begrijpen.
Laat ons beginnen met de nieuwe renstal USF1 die onlangs haar aanvraag indiende om in 2010 enkele races te mogen missen. De FIA zou hebben laten verstaan dat men die toestemming niet zou krijgen maar dat USF1 misschien nog vlug een wagen zou kunnen gaan lenen of aankopen om die dan vervolgens in te zetten in Bahrein en de daarop volgende races.

Voor alle duidelijkheid vertellen we er dan al graag even bij dat de teams vanaf 2010 een volledig eigen wagen moesten bouwen. Het is trouwens omwille van deze regel dat men bij Toro Rosso de STR5 zonder Adrian Newey moest bouwen en dat de competitiviteit lager wordt ingeschat dan voorheen. Newey is namelijk de designer van het grote Red Bull Racing terwijl de eigenaar van de renstal ook de eigenaar van Toro Rosso is. Een dubbele uitgave voor Dietrich Mateschitz terwijl de sport net goedkoper moest worden. Als we het reglement dus nauwkeurig willen opvolgen spreekt de FIA zichzelf alvast tegen en zou USF1 simpelweg haar eigen wagen tijdig moeten afkrijgen.

Vervolgens hebben we dan de renstal Campos Meta want daar had men gedacht dat het aantrekken van Bruno Senna waarschijnlijk half Brazilië met zich mee ging lokken als sponsors. Niets bleek minder waar te zijn en als resultaat moest men al snel op zoek naar investeerders die nu ondertussen al de meerderheid van de renstal bezitten. Om een lang verhaal kort te maken is het zo dat de renstal, met minder dan drie weken te gaan, nog steeds geen wagen heeft om richting Bahrein te trekken alwaar de start van het nieuwe seizoen zal plaatsvinden. Veel insiders stellen zich nu al de vraag op welke manier de FIA van de nieuwe teams garanties zou hebben gekregen.

Dan hebben we ook nog de Franse renstal Renault die eigenlijk nog amper Renault kan genoemd worden. Men vond er op een bepaald ogenblik eveneens geen investeerders en dat ging bijna ten koste van het zitje van Robert Kubica. Toen sprong men plots als een gek op het zwaaiend geld van Vitaly Petrov, dat er nadien amper bleek te zijn. Extra inkomsten waren zeker nog welkom om de renstal te doen overleven. Is dit de manier van werken binnen de Formule 1?

Bij Ferrari trekt men vooral de FIA in twijfel want daar zou men simpelweg te soepel gaan handelen zijn.

“Van de 13 teams die zich hebben ingeschreven zijn er momenteel slechts 11 die hun wagen klaar hebben. Enkele van deze teams hebben niet eens getest, hooguit enkele honderden kilometers. Bij Campos Meta heeft men intern grootse veranderingen moeten doorvoeren want anders zou men niet meer uit de kosten zijn gekomen. Bij de renstal USF1 speelt men dan weer verstoppertje op dit ogenblik. Jose Maria Lopez mocht er rijden maar hij blijkt momenteel helemaal nergens meer te staan.”

“In onze ogen is deze hele situatie nog een erfenis van de oorlog die men bij de FIA in het verleden voerde. Het was immers de bedoeling om kleinere teams actief te krijgen in de F1 maar dit resultaat is niet wat het hoorde te zijn. Er zullen twee nieuwe teams erg zwak zijn in het begin terwijl een derde team dan weer door een onzichtbare hand zal geduwd worden. Ondertussen is het wel zo dat we grote constructeurs hebben laten gaan en dan mogen we wel stellen dat de renstal Renault niet meer dan de naam op zich meer is. Was het eigenlijk allemaal wel de moeite waard”, zo liet Ferrari weten.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner
Sale Solden 2023Sale Solden 2023
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Sale Solden 2023Sale Solden 2023