KERS: een gevaar voor de vrijwilligers op het circuit

Het Kinetic Energy Recovery System heeft al veel tegenkantingen gekregen. Hoewel het systeem bedoeld was om energie te besparen, werd het opgevat als een manier om extra pk’s te leveren. Goed uitgedacht werd het niet, want bij de eerste testen, kreeg een van de BMW-Sauber- medewerkers een zware schok.

Het probleem van KERS is dat het door een dunne bekabeling te gebruiken, onder een hoge spanning komt te staan. “Om het systeem zo licht mogelijk te maken, wordt geopteerd voor zo dun mogelijke kabels. Maar dan moet je wel het voltage optrekken, tot 400 volt.” meldde Jacky Eeckelaert, ingenieur in de Formule 1, aan de krant La Dernière Heure. De spanning verspreidt zich over het ganse oppervlak van de wagen. Wanneer een wagen de pits inrijdt, wordt een systeem van automatische ontlading ingeschakeld.

Maar het gaat dus soms mis. Dr. Christian Wahlen, hoofd van de medische dienst van Spa-Francorchamps, werd hiermee geconfronteerd tijdens hun jaarlijkse opleiding, ditmaal te Le Mans : “Tijdens de jaarlijkse opleiding voor extractieteams vorige maand was er sprake van twee voorvallen. Eén mecanicien van Sauber is geëlektrocuteerd en een andere zou zelfs zijn gestorven. Maar daarover wil niemand praten.”

Het grootste gevaar ontstaat bij een panne aan de wagen op het circuit of na een crash. In dat geval werkt de ontlading niet en kan de wagen mogelijkerwijze nog onder spanning staan. Hoe kan dit gecontroleerd worden door marshalls of medisch personeel? Niet. De oplossing aldus Dr. Wahlen: “Wij kregen de aanbeveling om isolerende handschoenen en laarzen te dragen bij een interventie op een wagen’, aldus dokter Wahlen. ‘Maar dat betekent dat je de auto met geen enkel ander lichaamsdeel mag aanraken. Wat als de rijder moet worden ontzet? Of als hij bewusteloos is.” En dat probleem hebben de marshalls ook.

Volgens het hoofd van de kinesisten van het OLV-ziekenhuis in Aalst is 400 volt voldoende om 10 Ampère op te wekken. Dit is voor een mens dodelijk.

Voor de piloten wordt er wel al gewerkt aan speciale overalls, zodat zij niet geëlektrocuteerd worden. Aan de mechaniekers en ingenieurs van de teams zal ook wel gedacht worden. Maar dit zijn heus niet de enigste mensen die tijdens een F1-weekend een wagen aanraken.

De conclusie dat er kan getrokken worden, is dat het KERS nog niet op punt staat, noch voor de teams, noch voor de talrijke vrijwillige medewerkers op het circuit. Gelukkig is het gebruik van KERS niet verplicht voor de teams. Het levert hen momenteel wel een voordeel op, maar tevens worden mensenlevens in gevaar gebracht. Zullen de FIA en/of de teams hieraan denken?

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print