Kevin Magnussen: “Het wordt oppassen voor een race schorsing, ik zal voorzichtiger zijn”

Haas F1 team
Haas F1 team

Kevin Magnussen sprak op donderdag in Imola over het feit dat hij op de rand van een schorsing van een race staat. De Deen zal het wat rustiger aan doen.

Tijdens verschillende momenten dit seizoen liet Magnussen zien dat hij een teamspeler is. Hij deed er bij momenten alles aan om zijn teamgenoot Nico Hülkenberg te beschermen van het aanstormende pak om op die manier punten veilig te stellen voor het Haas F1-team.

Maar die tactiek heeft er ondertussen wel al voor gezorgd dat Magnussen heel wat strafpunten heeft verzameld en dat hij op twee stuks van een schorsing van een race staat. De Deen liet op de persconferentie op donderdag dan ook weten dat hij noodgedwongen wat conservatiever zal moeten racen dit weekend. 

“Ik denk dat het de volgende keer een schorsing is, dus ik denk dat ik conservatiever moet zijn, maar ik weet het niet. Ik denk dat de situaties waarin ik de ondersteunende rol voor mijn teamgenoot moest spelen, hun vruchten hebben afgeworpen, dus het is waardevol voor ons geweest. Ik hou niet van de manier waarop de regels zijn; dat het mogelijk is. Ik zou willen dat het helemaal niet mogelijk was,” zei Magnussen. “Maar omdat de regels zijn zoals ze zijn en ik de regels niet heb gemaakt, denk ik dat er dingen zijn waar we naar moeten kijken. Ik sta op tien punten, dus ik moet oppassen dat ik geen schorsing krijg.” 

Als hem gevraagd wordt of het strafpuntensysteem moet aangepast worden antwoordt hij dat met meer races op de kalender er ook meer kansen zijn om een straf te krijgen.

“Nou, ik denk dat het feit dat ik het risico loop op een raceverbod voor het rijden buiten de witte lijnen op een stuk asfalt, ik weet niet of ik het gevoel heb dat dat juist is, maar het is de manier waarop de regels zijn, dus ik accepteer dat,” voegde de Haas-coureur eraan toe. “Ik heb het gevoel dat er ruimte is voor verbetering, niet alleen wat betreft de punten. Er zijn nu meer races dan toen de regels werden geïntroduceerd en ik heb het gevoel dat je een raceverbod kunt krijgen voor een heel klein dingetje. Dus dat is wat ik voel.”

Magnussen denkt dat de FIA beter zou werken met het teruggeven van de positie na een overtreding en niet meteen zo streng moet straffen.

“Ik denk dat het het beste zou zijn als de FIA ons zou vertellen dat we posities moeten teruggeven en dat de consequentie als we dat niet doen hard zou zijn, echt hard, zodat je zeker weet dat dat ook gebeurt. Want, weet je, ik denk dat het ten eerste te ingewikkeld wordt en ten tweede dat de consequenties te groot worden,” zei Magnussen. “Je moet in staat zijn om een beetje ruimte te laten om over de limiet te gaan en daar dan van terug te komen.”

Zolang de regels blijven zoals ze zijn zal Kevin Magnussen dus op zijn tellen moeten passen en wat behoudender moeten racen. Of hij dat ook daadwerkelijk zal doen zal de tijd uitwijzen…