Kevin Magnussen ontsnapt aan bijkomende bestraffing voor ‘onsportief gedrag’ maar stewards eisen extra actie van de FIA

Haas F1 team
Haas F1 team

Tijdens de sprintrace voor de GP van Miami slaagde Kevin Magnussen er in 19 ronden tijd in om maar liefst 35 seconden tijdstraf en vier strafpunten te verzamelen. Na afloop van de sprintrace werd Magnussen nog onderzocht voor ‘onsportief gedrag’ maar daarvoor ontsnapte de Deen aan een bestraffing. De stewards in Miami willen echter dat de FIA bijkomende maatregelen neemt om ‘onsportief gedrag’ in de F1 te vermijden en te kunnen bestraffen.

Magnussen kreeg voor verschillende incidenten tijdens de sprintrace verschillende tijdstraffen en strafpunten, meestal voor ‘het verlaten van de baan en het verkrijgen van een voordeel’. Na afloop van de race liet Magnussen verstaan dat hij doelbewust ‘het teamspel had gespeeld’, dit om teamgenoot Nico Hulkenberg aan punten te helpen.

Eigenlijk kwam het erop neer dat Magnussen zoveel mogelijk de wagens achter zich probeerde op te houden zodat Hulkenberg zeker was van punten. De Deen ging voluit en volgens de stewards dus ook over de limiet. Grote vraag was echter of er sprake was van ‘onsportief gedrag’.

De stewards lieten verstaan dat ze Magnussen zouden onderzoeken om na te gaan over hoe hij doelbewust de regels had overtreden om zijn team of teamgenoot een voordeel te geven en indien dat het geval was of dat dan ook een inbreuk op het reglement was.

Uiteindelijk volgde er een erg lange hoorzitting met Kevin Magnussen en verantwoordelijken van het Haas F1 team. Daarop besloten de stewards dat de acties die Magnussen ondernam niet in die mate zo ernstig waren dat ze als ‘onsportief gedrag’ geklasseerd moesten worden. In een statement lieten de stewards echter ook weten dat ‘het vaststellen van onsportief gedrag iets zeer ernstig is en dat er daarom ook duidelijk bewijs moet gevonden worden”.

De stewards lieten echter ook verstaan dat de huidige regels mogelijk niet afdoende zijn om dergelijke inbreuken vast te stellen en correct te bestraffen. Daarom zal dit verder besproken worden met de FIA. Volgens de stewards moet onder andere bekeken of bij herhaaldelijke inbreuken van dezelfde soort, de bestraffing niet moet oplopen om dergelijk gedrag te ontmoedigen.

Magnussen liet tegenover de stewards verstaan “dat hij van mening was dat hij het recht had om op zijn manier te racen met Hamilton en dat hij van mening was om te aanvaarden wat volgens hem de standaard bestraffingen waren voor eventuele inbreuken die hij zou doen in zijn strijd met Hamilton.”

“Hij was ook van mening dat het uitbouwen van een kloof tussen hemzelf en de wagens voor hem perfect binnen de geldende regels viel en dat het niet ongewoon was voor een rijder om een teamgenoot te helpen tijdens een race.”

“Magnussen was op geen enkel moment van oordeel dat wat hij deed fout was of dat het onsportief gedrag was.”

Uiteindelijk besloten de stewards inderdaad dus in die redenering mee te gaan maar willen ze dus wel samen met de FIA bespreken wat er naar de toekomst toe ondernomen kan worden om ‘onsportief gedrag’ vast te stellen en te weren uit de sport.