Max Verstappen kroonde zich in Qatar voor de derde keer tot F1-kampioen maar het race raceweekend stond vooral ook in het teken van de bandenproblemen die Pirelli onthulde. Volgens zevenvoudig wereldkampioen is het logisch dat er bandenproblemen opduiken, zeker gezien de manier waarop de FIA en de F1 het momenteel aanpakken.
“We moeten op het vlak van organisatorische skills en procedures een verbetering zien,” aldus Hamilton, die laat verstaan dat de schuld voor de problemen zeker niet alleen in de schoenen van Pirelli mag geschoven worden. Volgens Hamilton zijn ook de FIA en de F1 mee verantwoordelijk.
Lewis Hamilton vindt dat er meer en vooral anders getest moet worden met de nieuwe F1-bolides. Volgens Hamilton moet er naar circuits gegaan worden waar de belasting van de wagen en de banden groter zijn, dit om meer representatieve tests te krijgen.
“We moeten uiteindelijk een betere band als product verkrijgen,” aldus Hamilton. “Het is zeker niet alleen de fabrikant zijn fout.”
“We hebben een enorme beperking op het vlak van het testen. We testen niet op een circuit dat zo’n bochten tegen hoge snelheid als dit circuit heeft.”
“Ik heb zelfs tijdens de meeting gesuggereerd dat we de drie dagen dat we testen voorafgaand aan het seizoen hier zouden moeten doen. Dit is immers het meest belastende circuit van het volledige jaar.”
Volgens Hamilton dragen ook het hoger gewicht van de wagens bij aan de problemen die er nu zijn. De belasting van de banden is daardoor ongelooflijk hoog.
“Wie ook de beslissingen bij de FIA neemt, we hebben de zwaarste wagens en meer downforce dan ooit tevoren met veel brandstof enzovoort. Vervolgens heb je deze banden, je mag dan problemen verwachten.”
“Wanneer je teruggaat in de tijd dan waren we snel met maar half zoveel downforce, er was veel meer grip met de banden van Bridgestone en Michelin. Ze gaan er zeker en vast naar moeten kijken want volgend jaar zal het nog zwaarder zijn.”