FIA legt strikte veiligheidsmaatregelen op voor GP van Qatar: “Bandenproblemen zijn niet uitgesloten”

Ferrari
Ferrari

Nadat op zaterdag bekend raakte dat er met heel wat setjes banden een probleem was heeft de FIA bevestigd dat na onderzoek van bandensetjes tijdens de sprintrace er ook voor de hoofdrace op zondag extra maatregelen worden genomen.

Aanvankelijk ging Pirelli ervan uit dat de veelbesproken ‘piramide-kerbstones’ de oorzaak waren van het probleem dat met heel wat banden ontstond. Daarop werd beslist om de baanlimieten in de bochtencombinatie 12 en 13 aan te passen zodat deze kerbstones vermeden werden.

Volgens FIA Single seater directeur Nicolas Tombazis waren de bewuste kerbstones niet de oorzaak en er zouden na afloop van de sprintrace extra controles van Pirelli plaatsvinden. Daaruit blijkt dat er wel degelijk nog steeds een probleem is en dit doet de FIA extra maatregelen nemen voor de race.

“Omwille van de verschillende safety cars tijdens de sprintrace van gisteren was de data die Pirelli ter beschikking had om te analyseren niet voldoende bovenop de data van de voorgaande sessies,” zo luidt het in een statement van de FIA.

“In sommige gevallen toonden banden van de sprintrace die geanalyseerd werden een initieel begin van het loskomen van de zijkant tussen de top van de compound en het karkas en de koorden van de banden.”

“Zoals ook het geval was tijdens de eerste oefensessie, werd dit probleem waarschijnlijk veroorzaakt door het contact tegen hoge frequentie van de zijkant van de band en de 50 mm hoge ‘piramide-kerbstones’ die veelvuldig op dit circuit gebruikt worden. De neiging om hierover te rijden maakt het nog erger.”

Daarom wordt de rijders opgelegd dat ze maximaal 18 ronden met een bandensetje mogen rijden. Op zich legt deze maatregel geen verplichting van drie pitstops op maar aangezien de race 57 ronden duurt komt dit in de praktijk neer op drie verplichte pitstops. Enkel wanneer de race zou ingekort worden, omwille van welke reden dan ook, zouden twee pitstops volstaan.

De FIA en Pirelli zullen omwille hiervan onderstaande maatregelen opleggen:
– Maximaal 18 ronden per bandenset
– De levensduur van reeds gebruikte bandensets zal mee in rekening genomen worden
– De FIA en Pirelli zullen de teams laten weten hoeveel ronden er nog met ieder reeds gebruikt setje banden gereden mag worden
– Een wagen die het verplicht maximaal aantal rondjes overschrijdt zal gemeld worden bij de stewards, dit wordt beschouwd als het besturen van een wagen in een ‘onveilige toestand’

Nadeel lijkt al te zijn dat de teams maar weinig strategische mogelijkheden zullen hebben en allemaal rond hetzelfde moment de pitlane zullen inrijden. En zo ontstaat mogelijk een ‘veiligheidsprobleem’ in de pitlane …