Tijdens de tweede oefensessie op het circuit van Suzuka verloor Logan Sargeant de controle over zijn Williams F1-bolide en vervolgens crashte hij in de bandenmuur. Sargeant geeft toe dat de crash zijn fout was maar het chassis lijkt in tegenstelling tot Alex Albon zijn crash in Australië niet ernstig beschadigd.
Sargeant ging iets te breed in een linkse bocht en vervolgens kwam hij rechts met zijn wielen in het gras terecht waarna hij spinde en stevig in de bandenmuur belandde. De ophanging en versnellingsbak van zijn FW46 raakte ernstig beschadigd maar het chassis, dat nog maar net hersteld was na Alex Albon zijn zware crash in Australië, raakte gelukkig niet ernstig beschadigd.
“Ik plaatste de wagen op een plaats waarvan ik niet besefte dat hij zich daar bevond,” blikt Sargeant terug op zijn crash. “Het is was een domme fout en een fout die ik niet zou mogen maken, zeker tijdens de eerste oefensessie.”
Opvallend genoeg maakte Sargeant vorig jaar een gelijkaardige fout tijdens de race in Japan van vorig jaar maar de oorzaak was niet hetzelfde.
“Het was niet een fout zoals ik die vorig jaar maakte toen ik te fel pushte. Los daarvan veroorzaakte ik wel heel wat schade voor het team. Gelukkig was het niet al te ernstig, het had veel erger kunnen zijn.”
Bij Williams hebben ze er alle vertrouwen in dat ze de F1-bolide van Logan Sargeant kunnen herstellen tegen de derde oefensessie.
“Hij zal terug in actie kunnen komen tijdens de derde oefensessie,” aldus Dave Robson, ‘head of vehicle performance’ bij Williams. “Logan zijn crash veroorzaakte heel wat schade maar beperkte zich tot de ophanging, vleugels en de vloer. Er is geen schade aan het chassis of de power unit.”
After a first look at Logan’s car following the FP1 incident, there is extensive damage to the front suspension as well as the gearbox, however the chassis looks okay. The team will attempt to repair Logan’s car in time for FP2. pic.twitter.com/wglJqktyrD
— Williams Racing (@WilliamsRacing) April 5, 2024