Max Verstappen steunt Spa-Francorchamps: “De eerste sector in Jeddah is gevaarlijker dan  Eau Rouge”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Max Verstappen laat optekenen dat de eerste sector van het circuit in Jeddah gevaarlijker is dan de legendarische Raidillon in Spa-Francorchamps. De tweevoudig F1-kampioen reageert daarmee op de felle kritiek die sommige F1-collega’s op de veiligheid van het circuit van Spa-Francorchamps gaven.

Afgelopen weekend kwam de jonge Nederlander Dilano van ’t Hoff om het leven bij een crash boven op de Raidillon-bocht in Spa-Francorchamps. Het ongeluk deed sterk denken aan het dodelijke ongeval van Anthoine Hubert in 2019 en het doet de discussie weer oplaaien of klassieke circuits zoals Spa-Francorchamps nog van deze tijd zijn.

Max Verstappen werd tijdens het raceweekend in Oostenrijk om een reactie gevraagd en de wereldkampioen reageerde door te stellen dat het te gemakkelijk zou zijn om de crash helemaal toe te schrijven aan de layout van het circuit.

“Het is zeker een gevaarlijke bocht, maar we gaan ook naar Jeddah in sector 1 en dat is voor mij wellicht nog gevaarlijker,” aldus Verstappen tegenover ‘Motorsport.com.’ “Ik ben blij dat er nog niets is gebeurd in die sector want als je door bocht 6, 7, 8 gaat, kan dat ook gebeuren als je daar een ongeluk krijgt, het is allemaal blind, je weet niet wat er komt.”

“Ik herinner me dat ik in het begin van het jaar boos werd op mijn engineer omdat ik Lando hinderde en ik weet hoe dat voelt. Het is super gevaarlijk wanneer zulke dingen gebeuren”, onthulde de Nederlander.

“Zeker, Eau Rouge is blind omhoog gaan, maar dit ongeluk gebeurde natuurlijk later. Ik denk dat het enige dat daar misschien verbeterd kan worden, is om meer ruimte te maken door te proberen de vangrails meer naar buiten te verplaatsen, want op dit moment lijkt het erop dat zodra je crasht, je de vangrails raakt, je vrij gemakkelijk terug de baan op stuitert.”

“Ik denk dat de veranderingen die ze in Spa hebben gedaan, de baan al een stuk breder hebben gemaakt maar het zal altijd een gevaarlijke bocht blijven.

“Maar we gaan naar veel circuits waar er gevaarlijke bochten zijn, waar je niets zegt totdat er misschien een ongeluk gebeurt.”

“En nu wordt het natuurlijk ter sprake gebracht, maar ik vind het een beetje oneerlijk om alleen het circuit de schuld te geven, want ik denk dat je in de eerste plaats moet kijken waarom ze de race herstartten”, besloot de regerende Formule 1-kampioen.