Verstappen slaagde erin om de GP van Emilia-Romagna te winnen maar het scheelde niet veel of Lando Norris had gewonnen. Volgens Max Verstappen was het niet eenvoudig om tot het uiterste te gaan om Lando Norris achter zich te houden en tegelijkertijd ook de baanlimieten te respecten, wat absoluut noodzakelijk was om een tijdstraf te vermijden.
Naarmate dat Lando Norris naderde tot binnen de vijf seconden waarschuwde race-engineer Gianpiero Lambiase zijn poulain Max Verstappen dat hij zich niet meer kon veroorloven om de baanlimieten niet meer te respecteren. Verstappen had immers als drie keer de baanlimieten niet gerespecteerd en bij een extra inbreuk zou een tijdstraf van vijf seconden volgen.
“Ze hielden me uiteraard op de hoogte wat de baanlimieten betreft, ik moest vanaf dat moment gewoon iets voorzichter zijn,” aldus Verstappen die opvallend genoeg zijn drie inbreuken op het vlak van baanlimieten op slechts acht minuten, en dus enkele rondjes tijd, verzamelde.
“Het probleem was dat ik in het begin redelijk wat last had van onderstuur op de medium band en dat ik daardoor wat naar buiten werd geduwd wanneer ik de apex mistte,” vertelde Verstappen die ook liet verstaan dat het probleem op de harde bandencompound veel minder groot was.
“Op de harde band had ik gewoon wat meer marge,” aldus Verstappen. “Uiteraard was het tijdens de laatste ronden, toen Lando dichterbij kwam, wat moeilijk want ik moest het circuit zo goed als mogelijk proberen gebruiken.”
“Maar we bleven binnen de lijnen maar het vereist zeker en vast veel meer focus. Iedere exit van een bocht moet je heel goed weten wat je doet.”