Max Verstappen kritisch voor systeem met superlicentie in de F1: “Ik zou het liever niet hebben”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Drievoudig F1-kampioen Max Verstappen stelt zich vragen bij het superlicentiesysteem van de FIA dat er volgens hem voor zorgt dat erg jonge racetalenten niet zo snel kunnen doorstromen naar de Formule 1.

Het FIA superlicentie-systeem geïntroduceerd in 2016 als reactie op de erg snellere doorstroming van de toen nog erg jonge Max Verstappen staat opnieuw ter discussie. Het systeem werd bedacht om ervoor te zorgen dat erg jonge racepiloten niet te snel naar de Formule 1 doorstromen, zoals destijds bij Max Verstappen wel het geval was. Verstappen maakte op 17-jarige leeftijd al zijn F1-racedebuut.

De teams en de FIA vreesden dat te onervaren rijders op erg jonge leeftijd in de sport zouden komen en daarom is er een leeftijdsverplichting van minstens 18 jaar alsook het behalen van minstens 40 punten die verzameld moeten worden door ervaring op te doen in de lagere raceklassen, de zogenaamde junior-series.

Max Verstappen, die zelf slechts 17 jaar en 166 dagen was op het moment va zijn F1-debuut, stelt zich vragen bij het systeem dat volgens hem niet efficiënt is en erg goede maar jonge rijders uit de F1 weert.

“De regel werd uiteraard omwille van mij gemaakt,” aldus Verstappen. “Uiteindelijk stopt het niet waarvoor het bedoeld is.”

“Het draait niet specifiek rond hem (Antonelli), maar dit kan de instroom van enkele jonge talenten tegenhouden omdat ze om in de Formule 1 te geraken de veertig beoogde punten moeten zien te verzamelen.”

“Ik ben er geen grote fan van, van heel dat systeem. De FIA denkt dat het goed is maar ik zou het liever niet hebben.”

“Wanneer iemand 17 of 18 jaar oud is en zo’n twintig punten heeft, maar hij is zeer snel, waarom kunnen we hem dan niet in de Formule 1 brengen?”