Max Verstappen wil reglementswijziging: “Wat Lewis Hamilton en Charles Leclerc is overkomen mag niet opnieuw gebeuren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Na afloop van de GP van de USA werden Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerde omdat hun bodemplank onder de wagen te fel was afgesleten. Drievoudig F1-kampioen Max Verstappen ijvert voor een reglementswijziging die dergelijke problemen in de toekomst moet vermijden.

Vorig jaar was de GP van de USA een raceweekend met een sprintrace waardoor er op het Circuit of The Americas slechts één oefensessie op vrijdag was, gevolgd door meteen een kwalificatie. Weinig tijd om hun wagen voor te bereiden en af te stellen voor de rest van het raceweekend en een verandering in de windrichting tijdens het weekend zorgde ervoor dat de bodemplank onder de F1-bolides van Hamilton en Leclerc te fel was afgesleten.

Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd maar opvallend genoegen werden de controles vervolgens niet verder uitgebreid naar andere wagens. Het probleem met de slijtage van de bodemplank viel toe te schrijven aan een combinatie van factoren maar wat vooral problematisch was is dat de wagens al meteen na de kwalificatie op vrijdag in parc fermé-condities gingen en er dus niets meer aangepast kon worden om het eventueel probleem te verhelpen.

Volgens Max Verstappen moeten de regels aangepast worden om problemen zoals in Austin te vermijden.

“Wanneer je tijdens de eerste oefensessie een beetje in de fout gaat dan hang je voor de rest van het sprintweekend vast aan die afstelling. Dat is echt klote,” aldus Verstappen tegenover ‘Auto Motor und Sport’.

“We hebben het voorbije seizoen enkele zeer mooie sprintweekends gehad maar ik was niet helemaal tevreden. Neem bijvoorbeeld de rijhoogte in Austin. Mercedes en Ferrari hebben hun wagens niet opzettelijk te laag afgesteld.”

“Maar eenmaal je het op het vlak van de afstelling fout hebt dan is er geen mogelijkheid om het te corrigeren. Je kan in het beste geval iets proberen forceren met de bandendruk. Wanneer de opgelegde bandendruk zeer hoog is dan ben je echter gezien.”

Verstappen stelt voor om de parc fermé-regels aan te passen zodat problemen zoals in Austin vorig jaar vermeden kunnen worden.

“Een parc fermé voor zaterdag en een parc fermé voor zondag bijvoorbeeld,” stelt Verstappen voor die laat verstaan dat hij geen voorstander is van een kwalificatie met slechts één snelle ronde: “Dat zou iets te risicovol zijn. Ik vind het huidige format zeer goed.”