McLaren heeft felle kritiek op Honda: “Dit is onaanvaardbaar”

De spanningen tussen McLaren en motorpartner Honda lopen verder op nadat Fernando Alonso op weg leek naar een mogelijke eerste puntenfinish en plots moest opgeven doordat zijn Honda-motor de geest gaf.

McLaren voerde voorafgaand aan het raceweekend in Canada de druk op motorpartner Honda op door te stellen dat er in de loop van de komende drie maanden knopen doorgehakt zouden worden. Dat impliceerde naast de contractuele situatie van Fernando Alonso indirect ook de beslissing met betrekking tot haar samenwerking met motorpartner Honda.

Bij McLaren was men bijzonder teleurgesteld over het feit dat Honda in Canada niet met een motorupdate kwam, iets waarnaar men bij het team reikhalzend had uitgekeken. Honda oordeelde echter dat de aangepaste motor nog niet klaar was (Lees: de betrouwbaarheid laat nog te wensen over). Honda kon bovendien ook geen tijdstip aangeven waarop de update van de motor dan toch verwacht mag worden. McLaren-CEO Zak Brown zei letterlijk dat hij vermoedde dat Honda “de weg kwijt leek te zijn”.

Die kritiek kwam uiteraard hard aan bij Honda, al probeerde Honda F1-baas Yusuke Hasegawa voorafgaand aan de race nog wel de gemoederen te bedaren en verzoenende taal te spreken. Na afloop van de race zal Hasegawa het ongetwijfeld een stuk moeilijker gehad hebben om de gemoederen te bedaren.

Met nog drie ronden te gaan lag Fernando Alonso immers op de tiende plaats tijdens de GP van Canada. De Spanjaard en McLaren leken op weg naar hun eerste puntenfinish van het seizoen toen plots de oliedruk wegviel en zijn Honda-motor de geest gaf. Weg finish, weg eerste punten van het seizoen.

Wees maar zeker dat het gestormd heeft tijdens de nabespreking van de race. Er zal een hartig woordje gepraat zijn tussen McLaren en Honda. Een breuk tussen McLaren en Honda lijkt steeds onvermijdelijker te worden. Het is immers het derde jaar op rij dat McLaren geplaagd wordt door betrouwbaarheidsproblemen van de Honda-motor maar het is nog nooit zo dramatisch geweest als nu. Bovendien is de Honda-motor ook een stuk minder kachtig dan die van de concurrentie.

Tijdens de eerste zeven races behaalde McLaren geen enkel punt. Zo erg was de situatie zelfs de voorbije twee seizoenen niet. Onaanvaardbaar, dat vindt ook Eric Boullier.

“We reden op de tiende positie en we konden bijna de finishvlag al zien, voor het eerst dit seizoen durfden we te hopen dat we in de punten zouden finishen,” aldus Boullier. “Ok, het was niet meteen een topfinish waarop we hoopten, een eerste wk-punt voor Fernando. Hij had een fantastische race gereden, net zoals hij dat de voorbije tweeënhalf jaar ook heeft gedaan. Na zoveel moeite en hartzeer zou een tiende plaats als een overwinning aangevoeld hebben.”

“Maar dan was er plots opnieuw dat probleem waardoor hij moest opgeven!” vat Boullier de frustratie en ontgoocheling samen. “Het is moeilijk om de juiste woorden te vinden en onze ontgoocheling, onze frustratie en ja, ook onze droefheid, te beschrijven.”

“Ik zal dan ook enkel dit zeggen: het is simpelweg niet goed genoeg,” uit Boullier indirect hevige kritiek aan het adres van motorpartner Honda.

Dolle taferelen hadden we door dat ene wk-punt ongetwijfeld niet gezien bij McLaren, al zou het wel goed geweest zijn voor de sfeer binnen het team en het moreel van het personeel, zowel bij McLaren als Honda.

“Vandaag was vooral teleurstellend omdat Fernando op weg leek naar zijn eerste wk-punt van het seizoen 2017. Uiteraard is het niet ons doel om af en toe eens een wk-punt te behalen maar het zou op zijn minst een stap vooruit geweest zijn. Het zou een beloning geweest zijn voor al het harde werk van het team de voorbije races,” besluit Boullier.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print