McLaren wil dat de FIA in Azerbeidzjan actie onderneemt tegen flexibele vleugels

Red Bull Racing
Red Bull Racing

McLaren-teambaas Andreas Seidl vindt dat de FIA ook in Azerbeidzjan teams al moet bestraffen die met een flexibele achtervleugel racen waarvan de maximale deflectie overschreden wordt.

Als gevolg van alle heisa die er sinds de GP van Spanje ontstaan is omtrent de flexibele achtervleugel van Red Bull heeft de FIA aangekondigd dat vanaf de GP van Frankrijk de vleugels aan strengere testen onderworpen zullen worden. Maar dit weekend wordt er door middel van een systeem met stickers op de achtervleugel gekeken of de maximum deflectie van de achtervleugel niet overschreden wordt.

Andreas Seidl vindt dan ook dat teams moeten bestraft worden als uit beeldmateriaal blijkt dat de deflectie van de achtervleugel nog steeds even erg is als in Barcelona.

“Vanuit ons standpunt, als we weer deflecties zien zoals we in Barcelona hebben gezien, moet er hier dit weekend actie worden ondernomen”, zei Seidl. “Hoe die actie er in de paddock concreet uit zal zien, weet ik nog niet.”

De Duitser vindt ook dat de FIA niet alleen naar de buigzaamheid van de vleugels moet kijken maar ook naar de manier waarop die deflectie tot stand kan komen. Met andere woorden: wat hebben de teams aan de constructie van de achtervleugel gedaan?

“Het is niet alleen de uitslag die je ziet,” legde Seidl uit. “Maar wat uiteindelijk belangrijk is, is dat de FIA onderzoekt hoe deze deflectie tot stand komt.”

“Als deze doorbuiging ontstaat door een ontwerp dat duidelijk bedoeld is om de test te doorstaan die in de reglementen staat, dan is het creëren van overmatige doorbuiging, met opzet, duidelijk niet binnen artikel 3.8 (het artikel in de reglementen dat beweegbare aerodynamische apparaten verbiedt.)”

In het geval dat de FIA geen actie onderneemt tegen teams die die met een te buigzame achtervleugel onderweg zijn kunnen de andere teams altijd formeel protest aantekenen.

“Ik wil op dit moment niet ingaan op de discussie over een protest,” reageerde Seidl. 

“In het algemeen heeft het geen zin om voor het evenement iets te doen, want je kunt op zaterdagochtend een achtervleugel nog vervangen. Het heeft geen zin om op vrijdagavond iets te doen.”

Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft al laten weten niet bang te zijn om klacht in te dienen tegen de achtervleugel van Red Bull.

“We kijken nu naar de data van de vleugels, om te zien of alles overeenkomt met de achtervleugel,” vertelde Wolff aan Sky Sports Italia.

“We zullen nu naar de stickers kijken om te zien hoeveel de vleugels bewegen. Als we zien dat er vleugels zijn die te flexibel zijn zullen we zeker actie ondernemen, maar daar is het nu nog te vroeg voor.”

“We zullen zien wat er gebeurt, het zou inderdaad kunnen dat Red Bull ook een protest tegen ons zal indienen, dan zullen we allemaal een protest indienen en we zullen zien wat er beslist zal worden, maar nogmaals, laten we eerst zien wat de data en de beelden zeggen.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Select juli 2021Select juli 2021