Mercedes-AMG ONE verbreekt eigen ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife: supercar boordevol F1-technologie

Mercedes
Mercedes

De Mercedes-AMG ONE stond sinds 2022 al te boek als de snelste productieauto op de Nürburgring en DTM-rijder Maro Engel wist dat nog wat scherper te stellen.

Maar liefst vijf seconden knabbelde Engel nog af van het vorige record met de AMG ONE, hij had 6:29.090 minuten nodig voor de 20,832 lange Nordschleife en daarmee is de AMG ONE de eerste productieauto die onder de magische grens van 6:30 minuten duikt. Het is ook de enige seriehybride hypercar tot nu toe die het heeft opgenomen tegen ’s werelds meest veeleisende circuit en is de onbetwiste leider in de supersportwagenklasse.

“We hebben het record voor straatauto’s nu al bijna twee jaar in handen. Maar bij AMG willen we altijd de grenzen van wat mogelijk is maximaal verleggen of zelfs nog een beetje verder gaan. Daarom hebben we met de unieke AMG ONE opnieuw laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het hele team is beloond voor zijn inspanningen en inzet. Ik ben trots op deze vastberaden teamprestatie en op deze fantastische recordtijd. Opnieuw hebben we op indrukwekkende wijze de geest en expertise van AMG laten zien,” aldus Michael Schiebe, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG.

“Twee jaar geleden waren de omstandigheden niet ideaal en sommige delen van het circuit waren nog een beetje vochtig. We wisten dat we meer konden en dat wilden we laten zien. Vandaag konden we het maximale potentieel van de AMG ONE laten zien. Hartelijk dank aan het hele team uit Affalterbach voor het vertrouwen dat ze in me hebben gesteld. Het was een groot genoegen en een eer om deze recordronde te mogen rijden met zo’n unieke auto,” aldus Maro Engel.

De E PERFORMANCE hybride aandrijving van de Mercedes-AMG ONE komt rechtstreeks uit de Formule 1 en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. De 1,6-liter V6 hybride benzinemotor met elektrisch ondersteunde turbo komt qua technologie overeen met de huidige Formule 1 krachtbron.

De motor, die in het midden voor de achteras is gemonteerd, draait tot 11 000 tpm. Voor een langere levensduur en het gebruik van commerciële superplus-benzine blijft hij echter bewust onder het F1-toerental.