“Mercedes heeft iets met de motor van Lewis Hamilton gedaan dat beslissend kan zijn in de F1-titelstrijd”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Volgens de Italiaanse tak van ‘Motorsport.com’ heeft Mercedes via een inventieve ingreep de motor van Lewis Hamilton in die mate opgevoerd dat hij niet alleen in Brazilië maar ook tijdens de rest van het seizoen een groot voordeel heeft tegenover Max Verstappen.

Iedere rijder moet het F1-seizoen afwerken met drie motoren, bijna onmogelijk als je weet dat er dit seizoen 22 races op de kalender staan. Dat blijkt ook uit het feit dat al meer dan driekwart van de F1-piloten het maximaal aantal exemplaren heeft overschreden en dus minstens één gridstraf heeft opgelopen.

Bij Mercedes incasseerde Valtteri Bottas al verschillende gridstraffen daardoor en ook Lewis Hamilton liep in Brazilië tegen zijn tweede gridstraf aan. Hamilton kreeg net als in Turkije een nieuwe interne verbrandingsmotor maar deze keer lijkt Mercedes iets uit haar hoed getoverd te hebben.

Hamilton veroverde op vrijdag met enig sprekend gemak de ‘mini-pole’ voor de sprintrace. Aanvankelijk werd nog gedacht aan de inbreuk met de achtervleugel die hem mee aan die besttijd had geholpen. Hamilton werd echter gediskwalificeerd en moest de sprintrace als laatste op de grid aanvatten.

Van op P20 slaagde Hamilton erin om opnieuw met sprekend gemak op te klimmen naar P5. Opvallend daarbij is dat de hoogste topsnelheid van Hamilton tijdens de sprintrace maar liefst 339 km/u was. Ruim meer dan teamgenoot Valtteri Bottas (303,2 km/u) en Max Verstappen (317,3 km/u).

Uiteraard kunnen bovenstaande cijfers enigszins beïnvloed worden door het al dan niet gebruiken van DRS en het hebben van een slipstream door een wagen die voor je rijdt maar feit is wel dat zelfs dan de Mercedes-motor van Lewis Hamilton veel krachtiger lijkt en duidelijk het verschil maakt op de rechte stukken.

Het zou meteen ook verklaren waarom Hamilton zowel tijdens de kwalificatie, de sprintrace en de grand prix zelf zo snel was. Maar waar ligt de oorzaak van de sterk verbeterde Mercedes-motor bij Hamilton?

Volgens de Italiaanse tak van ‘Motorsport.com’ zou Hywel Thomas, de hoofdingenieur van Mercedes, een speciale versie van de Mercedes-motor ontwikkeld hebben waarbij die slechts een levensduur van 2 500 kilometer heeft terwijl een motor normaal zo’n 7 000 kilometer moet meegaan.

Het zou echter net voldoende zijn om met de extra krachtige motor de laatste vier raceweekends van het seizoen af te werken en Hamilton zo een belangrijk voordeel te geve tegenover Max Verstappen in zijn Red Bull F1-bolide.

Bij Mercedes zouden ze er via het vervangen van de interne verbrandingsmotor voor gezorgd hebben dat turbo van de motor is opgevoerd alsook de druk in de verbrandingskamer. Dit zou voor op zijn minst 15 pk extra gezorgd hebben, pk’s die Lewis Hamilton dus niet alleen tijdens zijn inhaalrace in Brazilië goed van pas kwamen maar ook tijdens de nog resterende drie races van het seizoen.

Of hoe Lewis Hamilton en Mercedes door een handigheidje plots een extra troef hebben in hun strijd om de wereldtitel …