Mercedes vreest dat Ferrari haar ‘bandenprobleem’ heeft opgelost: “Het zal spannend worden voor de tweede plaats”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

De voorbije twee races heeft heeft Ferrari in het constructeurskampioenschap de kloof met Mercedes aanzienlijk gedicht, dat is ook Mercedes trackside engineer Andrew Shovlin niet ontgaan. Volgens Shovlin heeft Ferrari haar ‘bandenprobleem’ grotendeels opgelost.

Na de overwinning in Singapore slaagde Ferrari erin om ook op het circuit van Suzuka een heel stuk beter te presteren. Geen overwinning zoals in Singapore maar wel een vierde en zesde plaats, waarmee het opnieuw haar achterstand op Mercedes in het constructeurskampioenschap verkleint.

Volgens Andrew Shovlin was de bandenslijtage tijdens de GP van Japan hoger dan normaal, dit omwille van de hogere temperaturen op het circuit van Suzuka. Opvallend daarbij was echter dat uitgerekend Ferrari relatief goed wist te presteren.

“Ik denk dat het deels toe te schrijven was aan de temperaturen. Een deel van de bandenslijtage krijg je doordat de banden tijdens de eerste acht ronden steeds warmer worden,” aldus Shovlin. “Ik denk dat het verschil in performance dat er tijdens de kwalificatie was, waarbij we wat minder performance hadden doorheen de snelle bochten, dat dit ons ook tijdens de race heeft benadeeld.”

“Op dit circuit heb je echt veel grip nodig in de snelle bochten, je hebt veel downforce nodig en daaraan ontbreekt het ons een beetje.”

“Ferrari bracht een update voor haar vloer mee, misschien hebben ze daardoor vooruitgang geboekt. Wanneer we naar de voorbije circuits en races kijken dan is ons voordeel op het vlak van bandenslijtage dat we begin dit seizoen hadden niet zo groot meer.”

Met nog zes raceweekends te gaan lijkt het tussen Ferrari en Mercedes een spannende strijd te gaan worden voor de tweede plaats in het constructeurskampioenschap.

“Er zijn te veel variabelen om exact te kunnen zeggen waardoor ze nu beter presteren,” aldus Shovlin over de stap vooruit die Ferrari de voorbije races lijkt te hebben gezet. “We kijken naar verschillende dingen die we tijdens de komende races kunnen doen om te proberen de wagen wat extra performance te geven.”

“Het zal close worden maar ik heb liever een voorsprong van twintig punten dan een achterstand van twintig punten.”

“Het zal ervan afhangen hoeveel extra performance we kunnen voorzien maar de snelste wagen zal tijdens de volgende zes races winnen en we moeten proberen om ervoor te zorgen dat we de snelste van beide zijn.”