Michelin: “We hebben geen interesse om F1-banden te maken die zichzelf vernietigen”

Michelin
Michelin

De FIA en de Formule 1 schreven onlangs een tender uit voor de rol van F1-bandenleverancier van 2025 tot 2027. Michelin is alvast niet geïnteresseerd, waardoor Pirelli opnieuw de grote favoriet is voor het nieuwe contract van officieel F1-bandenleverancier.

Florent Menegaux, de CEO van Michelin, laat weten dat zijn bedrijf nog steeds interesse heeft in de Formule 1. De bandenfabrikant is het echter niet eens met de toekomstvisie van de sport. De FIA liet naar aanleiding van de tender weten dat het graag banden heeft die op zo’n manier slijten dat dit het spektakel ten goede komt.

“We hebben lang met hen gesprekken gevoerd maar we zijn niet akkoord,” vertelde Menegaux tegenover ‘The Drive’. “Ze zeggen immers dat ze spektakel willen, dat ze banden willen die zichzelf vernietigen. Ik heb geen idee hoe we dit zouden kunnen doen. We zijn het dan ook niet eens.”

Volgens Michelin moeten rijders voluit kunnen pushen en daarvoor moet je dus geen banden hebben die enorm hard slijten.

“De teams zouden de bandenprestatie moeten begrijpen en er zou moeten gewerkt worden naar banden die van de eerste tot de laatste ronde op het circuit presteren,” aldus de CEO van Michelin.

Volgens Menegaux vormt het ‘verhogen van het spektakel’ door banden die sneller slijten geen toegevoegde waarde voor Michelin, dat meer technologische ontwikkelingen wil die het ook in haar dagdagelijkse ontwikkeling van de banden kan gebruiken.

Michelin was voor de laatste keer bandenleverancier in 2006, waarna Bridgestone nog de enige bandenleverancier was tot in 2010. Bridgestone nam vervolgens afscheid van de Formule 1 waarna Pirelli sinds 2011 de exclusieve bandenleverancier van de Formule 1 is. Tot vorig jaar was Michelin bandenleverancier van de Formule E.