Minder remtrommel, meer remkoeling

Tijdens de GP van Duitsland diende Sebastian Vettel zijn rembalans dringend aan te passen. Daarvoor hoeven de remmen op zich niet altijd de oorzaak te zijn.
We zagen het eerder al in Canada. Teams gingen op zoek naar een manier om de banden sneller op temperatuur te krijgen. Ingenieurs haalden in Canada al een deel van de omhuizing van de remtrommel weg om zo de temperatuur van de remmen makkelijker te doen overslaan op de banden. Bij regenweer komen de banden anders uiteraard veel moeizamer op temperatuur.

Je kan de remtrommel deels vergelijken met het plastic bakje rondom de cilinder van een tweetakt bromfiets. De 50cc bromfiets heeft voldoende aan luchtkoeling maar zal toch stuk gaan zonder het plastic bakje rondom de cilinder. Dit omdat het bakje de koele lucht insluit tot vlak tegen de cilinder. Bij remmen is het iets gecompliceerder, maar toch vergelijkbaar.

Door het weghalen van dit deel van de remtrommel is er vanzelfsprekend ook weer extra ruimte voor de doorstroming van meer koele lucht voor de remschijven op zich. Het koelen van de remmen krijgt altijd voorrang op de bandentemperatuur. Indien nodig past de rijder tijdens de wedstrijd zijn rembalans aan. Vanaf dat ogenblik regelt hij dus in principe op evenredige wijze de temperatuur van de banden en remmen. Hetgeen Vettel dus vandaag diende te doen.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print