De Formule 1 heeft de kijkcijfers van vorig seizoen bekendgemaakt en laat weten dat er een lichte daling te merken is.
In een vreemd jaar vol onzekerheid slaagde de Formule 1 er toch nog in om een wereldkampioenschap met zeventien races te organiseren. De fans mochten de races niet bijwonen en moesten dus verplicht vanuit hun luie zetel naar hun favoriete sport kijken.
Ten opzichte van 2019 zakten de kijkcijfers met vier en een halve procent en een mogelijke oorzaak hiervoor kan zijn dat er bepaalde races in Europa en het Midden Oosten een ongunstig startuur hadden voor bepaalde regio’s.
Het gecumuleerde tv-kijkersaantal voor 2020 bedroeg 1,5 miljard in vergelijking met 1,9 miljard in 2019, een daling die logischerwijs het gevolg was van het geringere aantal wedstrijden dat in 2020 werd gehouden.
De drukst bekeken race van het seizoen was de GP van Hongarije met 103,7 miljoen kijkers, een stijging van zeven procent in vergelijking met 2019. Ook de nieuwkomers deden het niet slecht met 100,5 miljoen kijkers voor de GP van Portugal, 98,1 miljoen voor de GP van Sakhir en 89,1 miljoen voor de GP van Turkije.
In een verklaring laat de F1 weten dat de daling in de kijkcijfers niet zo spectaculair was als bij andere sporten.
“Vorig jaar was voor iedereen een nog nooit geziene periode en de Formule 1 moest zich aanpassen aan de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht”, aldus Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1.
“We hebben zeventien races afgeleverd, iets wat velen eerder in het jaar voor onmogelijk hielden.”
“De kijkcijfers voor 2020 tonen de kracht en veerkracht van onze sport, met gemiddelde kijkcijfers in 2020 van 87,4 miljoen en een totaal seizoen cumulatief publiek van 1,5 miljard.”
Online kende de Formule 1 wel een fikse groei. Het aantal videoweergaven steeg met 47 procent tot 4,9 miljard en de allereerste F1 Esports Series genereerde 11,4 miljoen livestream weergaven via alle digitale platforms, een stijging van 98 procent ten opzichte van 2019.
De Formule 1 kende een zeer sterk jaar van groei op de sociale media, met een toename van het aantal volgers met maar liefst 36 procent en een betrokkenheid van 99 procent op de platforms Facebook, Twitter, Snapchat, TikTok en Instagram.
“We hadden sterke groeicijfers in China, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland en de VS, in combinatie met de enorme boost in onze digitale cijfers,” voegde Domenicali toe.
“We zagen slechts een marginale daling van het tv-publiek, veroorzaakt door meerdere redenen, maar duidelijk gedreven door een verkorte en beperkte geografische kalender in vergelijking met 2019, maar dat is iets wat elke grote sport heeft ervaren in 2020.”
“We zijn trots op wat we in 2020 hebben geleverd en weten dat we een ongelooflijk sterke fanbasis en kijkersplatform hebben om de komende jaren te groeien.
“We zijn blij dat onze fans een sterke tevredenheid voelen over de sport, ons seizoen en de manier waarop we hebben gereageerd op de wereldwijde pandemie. We kijken uit naar de start van het seizoen 2021 na de winterstop en we weten dat onze fans net zo enthousiast zijn als wij om te gaan racen.”
Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}