“Misschien zijn we te extreem gegaan met onze nieuwe identiteit”

Stake F1 team
Stake F1 team

Het team van Sauber stelde afgelopen week haar nieuwe bolide en identiteit voor en dat deden ze met de nodige extravagantie.

Het team dat tot vorig jaar als Alfa Romeo door het leven ging zal vanaf 2026 de fabrieksformatie van Audi zijn, maar in afwachting moesten ze in Hinwil dus op zoek naar een nieuwe identiteit. Wie verwacht had dat we een zakelijke, Zwitsers precieze bolide zouden krijgen, kwam bedrogen uit want het team kwam alvast met een flitsend kleurenschema en dito presentatie voor de dag.

Voortaan zal het team ook ‘Stake F1 Team’ heten en bepaalde fans zijn teleurgesteld dat er niet werd teruggegrepen naar de naam Sauber, zoals het in 1993 in de Formule 1 kwam. Alunni Bravi, de Algemeen directeur van de Sauber Groep begrijpt dat maar hij benadrukt dat ze een nieuwe identiteit wilden.

“Natuurlijk kan er kritiek zijn, want er zijn ook mensen die, zou ik zeggen, dicht bij Sauber staan, die natuurlijk iets anders verwachten,” aldus Bravi. “Maar we willen echt een nieuwe teamidentiteit.”

“Ik denk dat de mensen in de loop van het jaar zullen zien hoe we gaan communiceren, hoe we dichter bij hen komen, alle activiteiten die we gaan doen om de fans te betrekken, ik denk dat ze dit allemaal zullen vergeten en dat ze zullen zien hoeveel er opwindend is in dit nieuwe hoofdstuk voor ons merk.”

“De kritiek zal er altijd zijn,” voegde hij eraan toe. “Wanneer je iets nieuws probeert, wanneer je een nieuwe taal probeert, wanneer je natuurlijk een teamnaam hebt die anders is dan andere teamnamen, is het altijd makkelijk om kritiek te krijgen. Maar we houden hier rekening mee. Wat we doen is dat we het voordeel van deze keuze willen laten zien.”

“Natuurlijk is 2026 iets anders,” zei Alunni Bravi. “We zullen het Audi fabrieksteam zijn en we zullen eerst een compleet nieuwe identiteit hebben, omdat Audi natuurlijk voor de allereerste keer aan de Formule 1 zal deelnemen, niet alleen als een nieuwe fabrikant, maar door een team te kopen. Dus als fabrieksteam zullen we iets compleet nieuws zijn, zoals je kunt verwachten, in overeenstemming met de merkpositionering van Audi als een van de topmerken in de Formule 1.”

“Maar in deze twee jaar moeten we een nieuwe teamidentiteit hebben en daarom, misschien zijn we te extreem gegaan, ik weet het niet, zullen we zeker iets nieuws doen en dat zal voor ons echt aantrekkelijk zijn voor alle fans.”