Moederbedrijf Daimler wil het Mercedes F1-team winstgevend maken

Daimler wil door middel van het aanstaande budgetplafond van 145 miljoen dollar per jaar ervoor zorgen dat het F1-team van Mercedes winstgevend wordt.


Op recordjacht gaan is een dure hobby want om zeven opeenvolgende titels te veroveren in de Formule 1 heeft Mercedes ongeveer vierhonderd miljoen dollar per jaar gespendeerd. Dat bedrag wordt naar verluidt wel gecompenseerd door de commerciële inkomsten en de ontwikkeling van interne technologische expertise.

Vanaf komend seizoen mogen F1-teams door het budgetplafond ‘slechts’ 145 miljoen dollar spenderen en zo ziet moederbedrijf Daimler haar kans schoon om van het F1-team een winstgevende tak te maken.

“De ‘return on investment’ is al goed maar zal nog beter worden,” aldus Ola Kallenius, CEO van Daimler, tegenover ‘Motorsport-Total.’ “Het is mogelijk om van het team een winstgevende zaak te maken. Je kan het vergelijken met een echte sport franchise zoals in het voetbal of American Football bijvoorbeeld.”

Recent verkocht Daimler een deel van haar aandelen aan Ineos en zo heeft het team nu drie grote aandeelhouders want ook teambaas Toto Wolff heeft nog een deel van de koek. Kallenius omschrijft die nieuwe relatie als ‘heel harmonieus.’

“Toen Toto en ik gingen zitten en bespraken hoe we verder willen gaan, of we iemand wilden toevoegen aan ons succesvolle partnerschap en een andere sterke derde partner wilden krijgen, vonden we dat dit logisch was”, legde hij uit.

“We kennen Ineos en hebben al met hen samengewerkt aan de commerciële kant. Ze brengen zowel expertise mee op technisch als sportief vlak”, voegde hij eraan toe. “Het is de ultieme testbank voor sommige van de technologieën die we voor de toekomst ontwikkelen.

“Als we zo’n deal maken, dan zorgen we er natuurlijk voor dat het een win-win situatie is voor alle partijen.”

Toto Wolff heeft zijn lot ten minste voor nog drie jaar aan de Duits-Engelse formatie verbonden maar over de contractverlenging van sterrijder Lewis Hamilton doen ondertussen een aantal geruchten de ronde.

Volgens bepaalde bronnen zou Ola Kallenius de eisen van Hamilton afgewezen hebben en is de Zweed er meer voor gewonnen om George Russell een kans te geven. De jonge Brit maakte tijdens zijn invalbeurt voor Hamilton een goede indruk op de Daimler-CEO.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print