Netflix en Amazon verliezen strijd om uitzendrechten Formule 1

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De strijd om de uitzendrechten van de Formule 1 lijkt in Amerika te zijn gestreden. Niet Netflix of Amazon maar wel ESPN heeft de strijd om de uitzendrechten gewonnen.

Onder impuls van haar Amerikaanse eigenaar Liberty Media, alsook de Netflix-serie ‘Drive to Survive’, is de Formule 1 definitief doorgebroken in Amerika en enorm populair geworden. Dat zorgt er ook voor dat de strijd om de uitzendrechten intens is.

De voorbije jaren waren de uitzendrechten in bezit bij ESPN, dat amper 15 miljoen dollar per jaar moest neertellen. De enorm gegroeide populariteit van de Formule 1 in Amerika heeft er voor gezorgd dat ESPN in haar strijd met onder andere Netflix en Amazon veel dieper in de geldbuidel heeft moeten tasten.

ESPN betaalt voor de nieuwe overeenkomst naar verluidt tussen de 75 en 90 miljoen dollar per jaar. Amazon zou naar verluidt zelfs rond de 100 miljoen dollar geboden hebben maar de randvoorwaarden van het bod van ESPN waren blijkbaar interessanter.