Netflix en Amazon voeren miljoenenstrijd voor tv-rechten van de Formule 1

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De Formule 1 is de voorbije jaren bijzonder populair geworden in Amerika en dat leidt ertoe dat er een intense strijd zal gevoerd worden rond de Amerikaanse tv-rechten van de Formule 1.

Momenteel zitten de tv-rechten van de Formule 1 bij ESPN maar daar kan volgend jaar verandering in komen. De huidige overeenkomst loopt immers eind dit jaar af en wat nu al lijkt vast te staan is dat het bedrag dat neergeteld zal moeten worden om de tv-rechten te bemachtigen een veelvoud van de huidige overeenkomst zal zijn.

Hou u vast: 100 miljoen dollar per seizoen zou de Formule 1 nu willen opstrijken! Dat is maar liefst twintig keer zoveel als wat ESPN momenteel betaalt per seizoen, namelijk 5 miljoen dollar. Gezien de enorme groei in populariteit bevindt de Formule 1 zich in een stevig onderhandelingspositie.

ESPN beseft dat het diep in de geldbuidel zal moeten tasten als het de uitzendrechten in Amerika wil behouden, het zou naar verluidt zo’n 70 miljoen dollar op tafel willen leggen maar er zijn volgens ‘Business Insider’ nog kapers op de kust. Niemand minder dan Netflix en Amazon mengen zich in de strijd.

Netflix heeft met ‘Drive To Survive’ de Formule 1 mee bijzonder populair gemaakt in Amerika en de Amerikaanse streamingdienst zou de Formule 1 willen gebruiken om haar teruglopend aantal abonnees een halt toe te roepen en tegelijkertijd nieuwe lidmaatschappen of streamingbundels te creëren.

Ook NBCUniversal, dat eind 2017 de uitzendrechten aan ESPN verloor, zou zich echter in de strijd mengen. Daarnaast is er echter ook nog Amazon dat over miljarden dollars beschikt en maar al te graag via de Formule 1 haar eigen platform extra in de verf zou willen zetten.

Het mag duidelijk zijn, de F1 is hot in Amerika en dat jaagt de verdiensten en prijzen omhoog. Uiteraard is F1-eigenaar Liberty Media daarbij de grote winnaar.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print