“Nieuwe F1-bolides herstellen duurt twee keer zo lang als vroeger”

Tijdens de voorbije wintertests is meermaals gebleken dat teams veel kostbare tijd verliezen wanneer er een probleem is met hun wagen. En blijkbaar heeft dat allemaal te maken met de nieuwe wagens.
We zouden de teams kunnen beginnen opsommen maar eigenlijk hebben ze allemaal hun portie pech gehad op het vlak van nukkige onderdelen die er plots de brui aan gaven. Opvallend daarbij was echter dat het herstellen van de F1-bolides enorm veel tijd vergde. Wanneer de mecaniciens in Bahrein of Jerez plots aan de slag moesten om een onderdeel te vervangen of een probleem te vinden dan waren ze vaak meteen een paar uur kwijt.

Ook bij Ferrari kenden ze op de derde testdag in Bahrein een ernstig probleem dat heel wat tijdverlies betekende. De mecaniciens waren immers uren aan het werk voor een probleem dat volgens Pat Fry vorig jaar veel sneller opgelost zou geweest zijn.

“De wagens zijn enorm ingewikkeld. Het vergt enige tijd om erin te geraken en de problemen te vinden,” aldus Fry. “Het is moeilijker om tot bij de onderdelen te geraken die je wenst te vervangen dan dat de vervanging op zich is. Ik denk dat er op dat vlak in het verleden een soort van ervaring en vertrouwdheid was”.

“Ik denk dat de problemen die ons zo’n vier uur tijd gekost hebben normaal gesproken twee keer zo snel opgelost geraken,” tracht Fry het verschil in tijd die momenteel nodig is te verduidelijken.

De lange hersteltijden vormen vooral een probleem wanneer een wagen problemen zou vertonen tijdens de derde oefensessie. Omwille van de beperkte tijd tussen de derde oefensessie en de kwalificatie zou het immers best kunnen dat sommige wagens niet kunnen deelnemen aan de kwalificatie in de namiddag.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}