“Nieuwe regels op maat van de nieuwe teams”

Mercedes-baas Norbert Haug vindt dat als er nieuwe motorreglementen komen, die rekening moeten houden met de nieuwe teams.
In 2008 voerde de FIA een “enginefreeze” in. Dat wil zeggen dat er gedurende een aantal jaren nagenoeg niets aan de motor veranderd mag worden. Eerst wou de internationale autosportfederatie een “enginefreeze” van tien jaar invoeren, maar ze herzag dat later tot vijf jaar. Dat betekent dus dat er pas in 2013 pas een nieuwe motor gebruikt mag worden.

“We hebben nu een zeer goede startgrid met een grote verscheidenheid aan teams. We moeten een reglement hebben dat goed is voor de kleine en grote teams. Ferrari moet er bij zijn net als een onafhankelijke motorleverancier.” zegt de Mercedes sportchef.

De Duitser wil ook dat men er voor zorgt dat de sport groener wordt. “Als we van Japan naar Europa vliegen, vervuilt dat meer dan een heel seizoen racen. Formule 1 is snel, luid en op de limiet rijden. We moeten niet denken dat een motor met 700 pk gaat meehelpen aan ons programma voor milieuvriendelijkheid. De motor zal dus een kleinere inhoud hebben om de CO2-uitstoot en het verbruik omlaag te krijgen.”

Door Stef Mertens
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}