“Onmogelijk om de pikorde van het F1-seizoen 2022 te voorspellen”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De performance engineer bij Ferrari, Jock Clear, durft geen voorspelling te doen over hoe het startveld er volgend jaar met de nieuwe regels zal uitzien.

Een van de voornaamste doelen van de nieuwe regels voor 2022 is om weer meer spanning op de baan te brengen door het makkelijker te maken om wiel-aan-wiel gevechten aan te gaan. Nieuwe regels betekenen ook dat de teams in veel gevallen van nul beginnen en dus wordt het moeilijk te voorspellen wie meteen bij de les zal zijn en wie de trein gemist heeft.

Dat beseft ook Jock Clear, performance manager bij Ferrari. “Het is moeilijk te voorspellen, het is eigenlijk onmogelijk te voorspellen,” aldus de Brit in de Podcast ‘Beyond the grid.’

“Eigenlijk vraag je me van uit mijn comfortzone te gaan en ik besteedt veel van mijn tijd aan het werken met F1-rijders en de rijders uit onze academy over wat zij ervan verwachten.”

“Je weet niet wat de concurrentie aan het doen is, je hebt geen idee van waar de andere rijders toe in staat zijn. Je weet alleen wat je zelf kan, je kan enkel beïnvloeden wat je zelf kan.”

“Waar ons dat zet in de pikorde hangt technisch gezien af van waar de anderen mee voor de dag komen en van waar wij mee voor de dag zullen komen. En ik heb er geen idee van wat dat voor de anderen zal zijn.”

Hoewel hij geen voorspelling wil doen wie deel zal uitmaken van de voorste gelederen volgend jaar, is hij er wel van overtuigd dat het een harde strijd zal worden.

“Het is onmogelijk om te voorspellen en je zal misschien zeggen: ‘Jullie zijn Ferrari in godsnaam, jullie moeten mee vooraan rijden’”

“Maar je weet niet of dat zal gebeuren. Als je ziet waar alle teams nu staan moet je gewoon veel respect hebben voor iedereen. Ze zijn zeer, zeer bekwaam en dat is ook een bewijs van de sport, zo zou het moeten zijn.”

“Teams worden niet meer gescheiden door seconden. Het is niet zo dat de jongens achter in P20 vijf seconden van het tempo afliggen, de mensen in P20 liggen 1,4 seconde van het tempo af en iedereen zit er tussenin en dat betekent dat als je met een verschil van een tiende, P5 of P10 kunt zijn.”

“Ik denk dat je volgend jaar bij gebrek aan een tiende het verschil kunt zien tussen P1 en P5, want ik denk dat de twee koplopers zullen zijn ingehaald en zich zeker in die mix zullen bevinden, maar het zal ontzettend close worden.”

Maar de nieuwe regels gaan verder dan aanpassingen aan de bolides, ook op financieel vlak zijn er nieuwe spelregels die er moeten voor zorgen dat het een gelijkere strijd wordt.

“In een adem zijn we allemaal heel hard werken met de F1, met Ross Brawn, en met Stefano Domenicali om de sport te krijgen tot een punt waar het op alle niveaus competitief is. Dat je kunt komen als een Aston Martin, als een AlphaTauri en kan concurreren met de koplopers,” zei de voormalige Williams, BAR en Mercedes-ingenieur.

“Dat is wat we willen, dat is waar we naartoe hebben gewerkt, dus ik kan hier niet zitten als een Ferrari-man en zeggen dat we natuurlijk veel beter moeten zijn dan zij, omdat ze kleine teams zijn.”

“Nee, er zijn geen kleine teams nu omdat dat is hoe we de sport hebben gecreëerd, dat is wat we wilden en dat is wat we hebben. En dat moeten we allemaal omarmen.

“Als we er anderhalve tiende of twee tienden naast zitten, kunnen we de vijfde snelste auto zijn en dat is niet waar we willen zijn.

“Maar als we er anderhalve tiende naast zitten in positieve zin, hebben we de pole en daar willen we staan, en zo spannend denk ik dat het gaat worden.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner AutoAuto

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print