Ontwerper F1-circuit Miami: “Ik ben beschaamd voor wat er is gebeurd”

Ferrari F1 team
Ferrari F1 team

Het gloednieuwe circuit van Miami kreeg heel wat kritiek te verwerken. Bij Clive Bowen, de grote baas bij Apex Circuit Design dat het circuit van Miami ontwierp, kwam de kritiek ook persoonlijk hard aan.

Voorafgaand aan het raceweekend was er al felle kritiek op de veelbesproken ‘fake marina’ en aan het begin van het raceweekend was er al meteen schade aan het circuit.

Tot slot crashten ook nog eens Carlos Sainz en Esteban Ocon op een erg harde manier waarbij het leek alsof er te weinig veiligheidsmaatregelen waren genomen. Allebei crashten ze in dezelfde bocht, een plaats waar geen Tecpro-barriers stonden, maar toch werden er geen aanpassingen gedaan.

“Wanneer een wagen erdoor rijdt en in de muur wegglijdt door onderstuur dan zou er nooit een probleem geweest zijn,” vertelt Bowen tijdens een exclusief interview met ‘Motor Sport magazine’.

“Wat er echter gebeurde is dat ze de achterkant van de wagen verloren, spinden en vervolgens omgekeerd in de muur gingen.”

“Waar houdt het op? Waar stop je met de Tecpro? Volgend jaar zal de muur immers op dezelfde plaats staan, maar je kan de Tecpro verlengen.”

Opvallend is dat bijvoorbeeld Carlos Sainz na zijn crash op vrijdag een oproep voor aanpassingen deed maar dat die er niet kwamen. Volgens Bowen werd er bijvoorbeeld geen extra Tecpro voorzien omdat racedirecteur Niels Wittich van geen aanpassingen widle weten omdat het circuit al formeel gehomologeerd was.

Daarnaast was er ook heel wat harde kritiek op schade aan het circuit die al op de donderdag voorafgaand aan het raceweekend ontstond waarna er zelfs nieuwe asfaltlagen aangebracht moesten worden.

“Dat was voor mij persoonlijk beschamend,” geeft Bowen toe. “Er werd enorm veel tijd geïnvesteerd in het goed krijgen. Er is professionele trots bij betrokken, niet?”

“Er werd enorm veel research gedaan. We gingen niet out-of-the-box, het was gewoon conventioneel nadenken dat we deden, conventionele bouwkunde.”

“Je moet jezelf er ook aan herinneren dat zoiets vaak gebeurt tijdens een eerste race op een nieuw circuit. Hetzelfde gebeurde op COTA, het was hetzelfde in Singapore en ook in Istanboel toen dat circuit een nieuwe asfaltlaag kreeg.”

“Wanneer je het vanuit dat perspectief bekijkt dan is het gewoon een kwestie van tijd alvorens het circuit volwassen is geworden. Het is gloednieuw asfalt en dat heeft zijn tijd nodig.”

Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer