Opmerkelijke oproep na dodelijke crash: “Plaats een chicane in Eau Rouge/Raidillon”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

De dodelijke crash van Dilano van ‘t Hoff heeft ook heel wat reacties in de F1-paddock teweeggebracht. Veel rijders vinden dat het circuit van Spa-Francorchamps aangepast moet worden. De Chinees Guanyu Zhou komt zelfs met een opmerkelijke oproep.

Afgelopen zaterdag overleed Dilano van ’t Hoff na een crash die deed terugdenken aan de dodelijke crash van Anthoine Hubert in 2019. Hubert crashte bovenop Eau Rouge/Raidillon en werd vervolgens nog eens zijdelings aangereden door een andere rijder. Een gelijkaardig scenario speelde zich af met Dilano van ’t Hoff.

De jonge Nederlander crashte en werd eveneens zijdelings aangereden. Verschillende F1-piloten laten weten dat er iets moet aangepast worden aan Eau Rouge/Raidillon, weliswaar voorbij gaande aan het feit dat de bocht net een grondige aanpassing heeft ondergaan door meer ruimte te creëren links van de bocht. De asfaltstrook is reeds breder en de vangrails zijn naar achteren geplaatst. Daarnaast crashte Dilano niet in de befaamde bochtencombinatie maar wel aan het begin van Kemmel Straight.

Op het circuit van Silverstone liet de Alfa Romeo-rijder Guanyu Zhou verstaan dat hij vindt dat het circuit van Spa-Francorchamps moet aangepast worden. De focus daarbij opnieuw op de befaamde bochtencombinatie Eau Rouge/Raidillon.

“Ik vind dat de layout van het circuit veranderd moet worden,” vertelde Guanyu Zhou tijdens de mediadag op het circuit van Silverstone. “Ik verloor een vriend van mij in 2019 (Anthoine Hubert) dus dat doet pijn.”

“Het is een iconische bocht, zeker en vast, maar alleen al omwille van de veiligheid, we hebben te veel levens verloren in het verleden, het is tijd voor verandering.”

Hoe die bocht dan moet veranderen, daar heeft Zhou een opmerkelijk idee over dat doet terugdenken aan 1994. Toen werd in de befaamde bocht een trage chicane geplaatst, dit om de snelheid in de bocht aanzienlijk omlaag te brengen nadat eerder op het seizoen dodelijke crashes met Ayrton Senna en Roland Ratzenberger hadden plaatsgevonden.

“Ik heb video’s gezien van volgens mij 1994, waar er een kleine trage chicane was,” lanceert Zhou zijn opmerkelijke oproep voor verandering. “Ik denk dat het de juiste weg is om te volgen.”

“Ze kunnen de tribune een beetje naar achter verplaatsen, ze hebben daar plaats. Inhalen is nog steeds mogelijk, tijdens de eerste ronde met de slipstream, maar het zal tegen een lagere snelheid gebeuren.”

Het grootste probleem is volgens Zhou het gebrek aan visibiliteit in de regen, wanneer de wagens Raidillon verlaten en richting Kemmel Straight rijden.

“Eerst en vooral denk ik dat ze wat betreft het dodelijk ongeluk, die race niet hadden mogen late herstarten, ze deden zoveel rondjes achter de safety car,” aldus Zhou. “Het was een beetje zoals Suzuka vorig jaar in de F1. Ik heb geen idee hoe we die race gestart zijn. Tijdens de eerste ronde zag ik letterlijk niets. Het was gokken waar ik moest remmen, zeker wanneer je meer naar achter op de grid start, wat ook het geval is in een junior-raceklasse. De slechte visibiliteit deed rijders spinnen en ze konden niets zien tot een rijder zijdelings werd geraakt.”