“Overheersing van Verstappen in Miami is een reden tot ongerustheid voor Ferrari”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Jonathan Palmer is de manier waarop Max Verstappen in Miami Ferrari in de pan hakte een probleem voor de Scuderia. 

Afgelopen raceweekend bezetten de twee Ferrari’s de eerste rij op de startgrid van de eerste GP van Miami maar toch was het Max Verstappen die relatief makkelijk de race naar zijn hand kon zetten. De wereldkampioen, die van op de derde plek aan de race mocht beginnen, passeerde in de eerste bocht al makkelijk Carlos Sainz en had meteen vrije weg naar Charles Leclerc.

Vooral het feit dat Verstappen Sainz in de eerste bocht al te pakken had stemt tot nadenken volgens Jonathan Palmer, zo laat hij weten in zijn column voor de officiële website van de F1.

“De zorg voor Ferrari op dit moment moet de manier zijn waarop Verstappen in staat is om hen te verslaan, zelfs wanneer hij achter beide auto’s start, en op een circuit van Miami dat de meerderheid van de andere rijders lastig vond om in te halen zonder te veel van de banden te vergen,” merkte de ex-F1-coureur op.

“Verstappen vertrouwde voor de overwinning ook niet op teamtactiek of strategie, hij overvleugelde Sainz in de eerste bocht om de Ferrari’s meteen te splitsen.”

“Sainz werd een beetje gehinderd door zijn binnenlijn en werd ingesloten door Leclerc bij de apex, maar had hij iets agressiever kunnen zijn door Verstappen te knijpen voor de remzone?”

“Deze zet was essentieel voor Verstappen’s overwinning. Een lock-out op de eerste rij is zo’n gevaarlijk voordeel voor een team, omdat het hen de strategische opties biedt te anticiperen op de grootste bedreiging tijdens de eerste pitstops.”

Leclerc wist nog acht ronden stand te houden tegen Max Verstappen maar moest noodgedwongen buigen voor de superieure topsnelheid van de wereldkampioen in zijn Red Bull.

“Aan het einde van de achtste ronde was Verstappen binnen DRS-bereik van Leclerc, in een Red Bull die snel is op de rechte stukken, en de druk begon op te lopen bij Leclerc, die net begon te worstelen met zijn voorbanden”, voegde Palmer toe.

“Leclerc kraakte onmiddellijk en ging wijd in bocht zeventien zodra Verstappen opdoemde in de spiegels van de Ferrari.”

“Dit gaf de Nederlander een geweldige kans om te passeren, wat een slam dunk werd toen Leclerc Verstappen de binnenste lijn in de eerste bocht gunde.”

“Inhaalacties voor de leiding in de race komen niet veel makkelijker dan dat, vooral tegen een rijder die bijna zeker Leclerc’s belangrijkste titelrivaal is.”

Verstappen is terug ingelopen tot op negentien punten van Charles Leclerc maar Palmer vindt dat de Monegask veel te vrijgevig was in Miami. Met andere andere woorden vindt Palmer dat Leclerc wat meer haar op de tanden mag kweken.

“Na al het drama van zijn Hamilton-titelgevecht in 2021 moet Verstappen deze strijd tot nu toe wel waarderen, waarbij beide rijders uiterst respectvol met elkaar omgaan”, aldus Palmer.

“Maar Leclerc was in Miami veel te vrijgevig.”

“Misschien hoopte hij de DRS te krijgen op de lange rechte stukken in de volgende ronde, maar in tegenstelling tot in Bahrein of Jeddah, waar die tactiek werkte, was de volgende DRS niet bij het uitkomen van de bocht maar zeven bochten later.”

“Verstappen kon ontsnappen en deed dat ook.”