Paddy Lowe was een dertigtal jaar actief in het F1-circus en vierde de grootste successen bij diverse topteams maar zijn laatste periode bij Williams draaide uit op een lijdensweg.
Lowe is een man van vele oorlogen in de Formule 1, begin jaren negentig was hij mede verantwoordelijk voor de dominante Williams FW14B met de revolutionaire actieve ophanging waarmee Nigel Mansell wereldkampioen werd. Daarna ging het in 1993 richting McLaren, waar hij het in 2001 schopte tot technisch directeur en het was in die hoedanigheid dat hij de eerste successen van Lewis Hamilton mocht vieren.
Hij volgde Hamilton in 2013 naar Mercedes om vervolgens in 2017 de overstap te maken naar Williams maar dat leek in de verste verten niet meer op de ooit zo roemrijke renstal uit het verleden. Het werd een heuse calvarietocht voor Lowe met als dieptepunt het niet tijdig klaar geraken voor de wintertesten in Barcelona in 2019. Een triest afscheid voor een man van vele successen en het zal u niet verbazen dat hij aan zijn laatste doortocht bij Williams geen al te beste herinneringen overhoudt.
“Het is een periode waar ik niet graag bij stil sta,” aldus Lowe in de podcast ‘Beyond The Grid.’ “Want in al die tijd in de Formule 1 hield ik van elk jaar, allemaal om verschillende redenen en om één of andere reden werd het gewoon beter en beter. Die twee jaar bij Williams vond ik eerlijk gezegd niet echt leuk. Het was echt hard werken voor geen enkele beloning. Ik denk dat hoe minder er van gezegd wordt hoe beter, om eerlijk te zijn.”
Hij vertelt dat de achteruitgang van het team in eerste instantie nog verdoezeld werd door het feit dat ze de Mercedes-motor ter beschikking hadden en dat hij voor een onmogelijke opdracht stond.
“Ik ben goed in een heleboel dingen, en ik denk dat ik dat op een aantal gebieden heb bewezen, maar ik kan geen mirakels verrichten, en zeker geen mirakels met betrekking tot tijd. Ik zal je een goed voorbeeld geven: de basis van een winnend team is letterlijk een winnend team, het zijn de mensen. Nu, de beste mensen in de Formule 1 willen over het algemeen niet werken voor een team dat er niet goed voor staat.”
“Zelfs dan, als ze aankomen, duurt het een jaar tot drie jaar voordat ze enige invloed op de infrastructuur hebben. De auto die je produceert en de prestaties ervan zijn een resultaat van je organisatie – mensen, apparatuur, technologie, software, al je kennis – die je in dit project hebt gestoken.”
“Williams had het voordeel van de beste motor, dus dat gaf een, laten we zeggen, verkeerde indruk van de onderliggende prestaties. Ze leefden van een aantal andere historische voordelen die geleidelijk afbrokkelden. Als de organisatie de weg kwijt begint te raken omdat het niet de juiste investeringen heeft gedaan of de juiste beslissingen heeft genomen, maakt het niet onmiddellijk slechte auto’s.”
Maar Lowe koestert geen wrok en hoopt dat het team met de nieuwe eigenaar, Dorilton Capital, die negatieve spiraal kan doorbreken. Hij is ook tevreden dat de naam Williams in de F1 blijft en hij hoopt dat die negatieve spiraal doorbroken kan worden maar hij waarschuwt dat dat een werk van lange adem zal worden.