Petrov spreekt, Heidfeld zwijgt

Het blijft wachten op een definitieve keuze van Lotus Renault GP om een vervanger voor Kubica aan te duiden. Vanuit het teammanagement wordt er voorlopig niks bevestigd of ontkent, maar Vitaly Petrov hield de lippen dan weer niet zo stijf op elkaar.
Petrov liet eerder deze week ontglippen dat er bij een bezoek aan Kubica in het ziekenhuis, gepraat is geweest over de toekomst van het team. Het gesprek ging over wie als vervanger zou optreden nu Kubica zelf het stuur niet in handen kan nemen voor onbepaalde tijd. Petrov zei dat Kubica hier zelf achter gevraagd had, gezien hij wilde weten wat er nu zou gebeuren. Daarbij zijn drie namen ter sprake gekomen. Nick Heidfeld, Tonio Liuzzi en huidig reserverijder bij het team Bruno Senna.

Dat zou betekenen dat de naam van de meest opvallende kandidaat, wereldkampioen F1 2007 Kimi Räikkönen, hierbij van de lijst verdwenen is. Of toch niet? Eric Boullier, teambaas van Renault, is alsnog niet bereid om in zijn kaarten te laten kijken. Boullier beaamde dat er inderdaad met Robert gesproken is geweest over een mogelijke opvolger, maar benadrukte dat de namen die Petrov vrijgegeven had, niet de enige namen op zijn lijstje waren. Met die uitspraak blijft de speculatie over een terugkeer van de Fin natuurlijk volop in leven.

Sterker nog, intussen zijn nog meer kandidaten door de geruchtenmolen opgeworpen als mogelijke vervanger. Terwijl wij het de vorige keer nog al lachend over Jacques Villeneuve hadden, staat zijn naam ineens ook op die geruchtenlijst. En ook rijders bij andere teams zijn volgens sommigen intussen gewilde prooi geworden om voor Renault te gaan rijden. Force India piloot Sutil en vrijdagrijder bij dat zelfde team Hülkenberg, Pirelli testpiloot Pedro de la Rosa, beide Lotus rijders Trulli en Kovaleinen die in het verleden ook al voor Renault gereden hebben en ook nog ex-F1 piloten Christian Klien en Sébastian Bourdais. Het lijkt wel alsof de lijst elke dag langer wordt en ‘silly season’ nog voor de start van het seizoen al opnieuw begonnen is.

Als we minder ‘silly’ zijn en nog eens ernstige blik op de lijst werpen, dan lijkt het ons niet moeilijk om te zeggen wie zeker niet in aanmerking zal komen. Toch als we de ambities van het team voor het komend seizoen serieus mogen nemen. Klien en Bourdais zullen ongetwijfeld zelf wel geïnteresseerd zijn, maar maken weinig kans. De rijders die al een contract hebben bij een ander team, zullen wellicht ook wel aarzelen om de overstap te maken want wat als de prestaties tegenvallen en Kubica keert terug? Behalve dan misschien de la Rosa, maar die staat dan wel weer bekend om zijn ontwikkelings- en testcapaciteiten, minder om racekwaliteit.

Räikkönen is een zogenaamde ‘long shot’. Er zijn nog te veel obstakels die in de weg staan en daarbij staat de Fin dit weekend al aan de start van het nieuwe WRC kampioenschap in Zweden. “Als hij tijd heeft om de telefoon op te nemen, kan het maar beter iemand zijn met veel overtuigingskracht”, liet Olivier Quesnel, de baas van Citroën Sport onlangs weten. Diezelfde Quesnel zei er tegelijkertijd ook wel bij dat hij geen enkele macht heeft om Kimi tegen te houden als die laatste toch een terugkeer zou overwegen.

Liuzzi heeft intussen een bezoek afgelegd bij Kubica in het ziekenhuis en heeft ook al te kennen gegeven dat hij wel interesse heeft om bij Renault de vacature op te vullen. Alleen is de vraag in hoeverre Liuzzi de verwachtingen van het team, en vooral de sponsors, zal kunnen inlossen. Maar dat laatste geldt eigenlijk ook voor Heidfeld. Zijn prestatie bij Sauber in 2010 was niet geheel naar verwachting en werd wat overschaduwd door Kobayashi. Toch heeft Heidfeld misschien dan weer de meeste troeven in handen. Hij heeft in 2010 nog deelgenomen als racepiloot, hij kent ook de nieuwe rubbers van Pirelli door zijn rol als testpiloot en heeft momenteel nergens een verbintenis. Heidfeld zelf wil uit respect voor Kubica niet ingaan op de speculaties (zie eerder verschenen artikel).

En dan is er ook nog Bruno Senna, de huidige reserverijder van het team. Waarschijnlijk de grootste concurrent van Heidfeld voor het beschikbaar zitje, ware het niet voor zijn gebrek aan ervaring. Boullier heeft alle vertrouwen in hem als reserverijder, maar net iets minder als titularis voor het racestoeltje. Maar ook hij heeft in 2010 deelgenomen aan het kampioenschap, hij kent intussen het team beter dan de andere kandidaten en zal bij de komende test waarschijnlijk wat meer achter het stuur van de nieuwe R31 kunnen zitten. Misschien dat dit dan toch de keuze in zijn voordeel kan doen uitkomen.

Ondanks dat Boullier dus zegt dat er nog meer namen op zijn lijst staan, lijken de namen die Petrov vrijgegeven heeft dan toch wel de grootste kanshebbers. Intussen blijft het afwachten op de keuze die het team uiteindelijk zal moeten maken.

a:1:{s:9:”file_name”;s:9:”LRGPs.jpg”;}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}