Pierre Gasly onthult dat hij na F1-race naar het ziekenhuis moest door stuiterende F1-bolide

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Pierre Gasly heeft onthuld dat hij na de GP van Azerbeidzjan naar het ziekenhuis moest voor een scan als gevolg van het stuiteren van zijn Alpha Tauri F1-bolide.

Dit seizoen is er al heel wat te doen geweest over het stuiteren van de F1-bolides. Met de terugkeer van het grondeffect in de sport dook ook het porpoising-effect weer op, het op en neer stuiteren van de auto’s op de rechte stukken dat wordt uitgelokt door luchtstroom onder de auto. 

Als het snel gaat op de rechte stukken valt door de snelle luchtstroom het grondeffect weg en keert het snel weer terug, vandaar de op en neer gaande beweging van de bolides.

Op stratencircuits zoals Jeddah en Bakoe werd dit effect in het begin van natuurlijk enkel maar versterkt en Alpha Tauri-rijder Pierre Gasly laat nu weten dat hij na de GP van Azerbeidzjan naar het ziekenhuis moest voor een check-up als gevolg van het stuiteren van zijn auto.

“Bakoe was het ergste van alle circuits waar we op geracet hebben,” aldus Gasly tegenover ‘Motorsport.’ “Zelfs voor mij, waar het niet alleen het gevolg was van enkel en alleen porpoising.”

“Onze auto moest extreem laag liggen om competitief te zijn en er zijn enorm veel hobbels op dat circuit.”

“Het was enorm hard voor mijn rug, tot ik op een bepaald moment voor een MRI-scan naar het ziekenhuis moest om te controleren of alles nog in orde was met mijn ruggengraat. In ons geval was het duidelijk gelinkt aan het soort circuit.”

Gasly kende na zijn gedwongen terugkeer van bij Red Bull twee sterke seizoenen bij Alpha Tauri maar dit jaar loopt het wat minder. De Fransman wist dit seizoen nog maar twaalf punten te sprokkelen terwijl vorig jaar de teller bij de zomerstop al op vijftig punten stond. 

“Op circuits met bochten met lage snelheid, zoals Monaco en Bakoe, is het beter. Bakoe was ons beste raceweekend want op dat circuit zijn er geen bochten in de vierde versnelling”, aldus Gasly.

“Ze zijn allemaal in de tweede of derde versnelling, en voor ons is dat het perfecte scenario, waarin we het goed doen. In Monaco zaten we in de tweede sector altijd in de top vijf.”

“Zodra er een bocht op hoge of middelhoge snelheid komt beginnen de problemen en voor ons betekent dat schuiven.”

“Of de voorkant is te zwak en je hebt te veel onderstuur of de auto glijdt gewoon door met de vier wielen.”