Pirelli: “Bandenproblemen werden veroorzaakt door kerbstones en lange stints”

Pirelli Motorsport
Pirelli Motorsport

Pirelli heeft bij monde van motorsportbaas Mario Isola gereageerd op de bandenproblemen waarmee verschillende rijders aan het einde van de GP van Qatar geconfronteerd werden.

Volgens Isola beschikten de teams over weinig data over het circuit, wat uiteraard niet ideaal is voor hun voorbereiding, al zijn er ook nog andere aspecten die een rol speelden.

“Het circuit van Losail is een nieuw en relatief onbekend circuit, waarbij er enkele ‘hoge energie bochten’ zijn. De teams beschikten bovendien niet over al de informatie die ze onder ideale omstandigheden wel zouden hebben, dit omdat er slechts één echt representatieve oefensessie was,” aldus Pirelli-motorsportbaas Mario Isola.

“Tijdens de race werd duidelijk dat een strategie met slechts één pitstop op het vlak van bandenslijtage erg op de limiet zou zijn, waardoor bandenmanagement erg belangrijk was.”

De rijders op slechts één pitstop werden inderdaad vooral met de bandenproblemen geconfronteerd, wat erop wijst dat de bandenslijtage inderdaad mee aan de basis ligt, samen met de voor de F1-bolides ‘agressieve’ kerbstones die op het Losail International Circuit liggen.

“Sommige rijders ondervonden tegen het einde van de race problemen met hun banden. Dit was waarschijnlijk door een combinatie van hoge bandenslijtage door de erg lange stints alsook de erg agressieve kerbstones van het circuit.”

“We zullen onze definitieve bevindingen weten wanneer we in het labo in onze thuisbasis in Milaan verdere analyses gedaan hebben,” vertelt Isola.

“Daar tegenover staat echter dat Hamilton en Verstappen wel met hun gehanteerde strategie voluit konden pushen en meer dan een halve minuut voor Alonso op de derde plaats finishten, die op een strategie met één pitstop stond.”