Pirelli heeft laten weten dat ze tijdens de oefensessies op vrijdag van de GP van Oostenrijk volgende week een nieuwe specificatie van haar achterbanden zal testen.
De banden blijven momenteel een hot topic in de Formule 1 na de crashes van Max Verstappen en Lance Stroll tijdens de GP van Azerbeidzjan. Bandenfabrikant Pirelli zegt dat de oorzaak van die klapbanden waarschijnlijk een afwijkende bandenspanning was maar daar nemen de rijders en de teams geen genoegen mee.
Mario Isola van Pirelli liet optekenen dat Red Bull zich gehouden heeft aan de voorgeschreven bandenspanning maar dat ze een manier hebben gevonden om ze tijdens de wedstrijd te laten zakken. Dat had gevolgen voor de structuur aan de binnenkant van de band met als gevolg de klapband van Verstappen.
Volgende week tijdens de GP van Oostenrijk zullen de teams tijdens de oefensessies op vrijdag twee setjes van de nieuwe achterbanden ter beschikking hebben voor beide sessies. Het doel van deze nieuwe versie van de banden is de effectiviteit en de robuustheid van de banden verder te verbeteren.
Als deze testen positief geëvalueerd worden zal er vanaf de GP van Groot-Brittannië gereden worden met de nieuwe specificatie die reeds elementen bevatten van de achttien inch banden die vanaf 2022 hun intrede in de F1 zullen maken.