Pirelli onthult haar plannen om de F1 opnieuw spannender te maken

Pirelli heeft in Mexico haar plannen onthuld waarmee het de Formule 1 opnieuw van extra spankracht wil voorzien.

Om de spankracht in de Formule 1 opnieuw te vergroten ging Pirelli tijdens een samenkomst van de F1 Strategy Group er mee akkoord dat de F1-teams vanaf volgend seizoen een vrijere keuze hebben wat de bandencompounds betreft.

De juiste details van die vrije keuze waren echter nog niet bekend en er was ook de nodige bezorgdheid over de veiligheid. In Mexico heeft Pirelli nu echter onthuld hoe die vrije bandenkeuze in elkaar zal steken.

De vier huidige bandencompounds zullen nog steeds gebruikt kunnen worden maar Pirelli zal ook een zogenaamde ‘ultrasoft’ als vijfde bandencompound voorzien. De teams kunnen vervolgens zelf bandencompounds kiezen die het best bij hun strategie en wagen passen.

“Het is de bedoeling dat we drie bandencompounds kiezen en dat ze dan zelf aan de hand van hun dertien bandensets kiezen wat ze willen,” aldus Mario Isola, de racingmanager van Pirelli. “Ze hebben echter geen volledige vrijheid. Er is een mogelijkheid tot variabiliteit maar ze beschikken niet over volledige vrijheid aangezien we erg vreemde keuzes willen vermijden.”

Met dat laatste wil Pirelli er voor zorgen dat de veiligheid niet in het gevaar komt.

Theoretisch kan een team dus drie verschillende bandencompounds selecteren maar dan nog is het maar verplicht om twee verschillende bandencompounds te gebruiken.

“Ze kunnen drie verschillende bandencompounds kiezen maar ze moeten er slechts twee gebruiken,” aldus Isola. “Ze kunnen niet met slechts één bandencompound racen, ze moeten met meer dan één bandensoort rijden. Dat kunnen er dus twee of drie zijn. Ze zullen nog steeds over dezelfde hoeveelheid bandensets beschikken, al is het reglement nog niet helemaal vastgelegd. Het is echter de bedoeling om hetzelfde systeem als nu te blijven gebruiken. Ze moeten dan ook na iedere oefensessie banden blijven inleveren enz. Het geeft hen de mogelijkheid om zo veel mogelijk uit hun bandensets te halen en vervolgens hun strategie te bepalen.”

Momenteel is het al zo dat de ene wagen meer vraagt van de banden dan de andere en dat zorgt niet alleen voor verschillen van circuit tot circuit maar ook bij het gebruik van de banden die Pirelli ter beschikking stelt. Dat zal vanaf volgend jaar alleen nog maar toenemen.

“Indien je weet dat sommige wagens meer van de banden vergen dan andere, dan zal je zien dat ze andere keuzes maken op basis van hoe de wagen ontworpen is en hoe goed de rijder zich voelt met een bepaalde bandencompound. Het gaat hem niet over dat ze allemaal dezelfde richting uitgaan maar ook over hoe de wagen wordt ontworpen, hoe de rijstijl is, enz. Het zal voor wat verandering en differentiatie zorgen,” besluit Isola.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}