Pirelli staat niet weigerachtig tegenover een ‘bandenoorlog’: “Een kans om onze technologie te tonen”

Ferrari
Ferrari

Vandaag raakte bekend dat Pirelli ook de komende jaren de bandenleverancier van de Formule 1 blijft. Een terugkeer van een zogenaamde ‘bandenoorlog’ zit er niet meteen in al staan de F1 en Pirelli onze specifieke omstandigheden niet weigerachtig tegenover zo’n scenario.

“Het feit dat we slechts één bandenleverancier in de F1 hebben werd beslist door de FIA om ervoor te zorgen dat we de kosten binnen het ecosysteem van de Formule 1 onder controle kunnen houden,” aldus F1-baas Stefano Domenicali. “Dat was de belangrijkste reden waarom we zijn afgestapt van een bandenstrijd. Toen we veel testten, veel kilometers deden, veel onderzoek deden, dat was echt nuttig maar het zorgde voor erg hoge kosten.”

“Daarom besloten we daarvan af te stappen en over te gaan naar één bandenleverancier. Het is nu echter te vroeg om concreet in overweging te nemen dat opnieuw meerdere bandenleveranciers een mogelijkheid is voor de toekomst.”

“In een situatie waarin kostencontrole zeer belangrijk is zou ik zeggen dat we zeker nog niets beslist hebben maar het staat nog niet op de agenda om te bekijken of de mogelijkheid voor de toekomst bestaat.”

“Het is belangrijk voor de toekomst, mocht het mogelijk zijn om de verschillende kosten onder controle te houden, waarom dan niet?”

“Tot dusver staat het niet op de agenda om er met de FIA en de teams in gesprek over te gaan.”

Ook bij Pirelli staan ze niet geheel weigerachtig tegenover een terugkeer van meerdere bandenleveranciers in de Formule 1, iets wat sommigen graag een ‘bandenoorlog’ noemen.

“Het is belangrijk om te benadrukken dat Pirelli op het vlak van motorsport wereldwijd deelneemt in meer dan 300 kampioenschappen,” aldus Pirelli’s Executive Vice-President Marco Provera. “In de meeste van die kampioenschappen zijn er ook andere leveranciers en we zijn blij dat we met andere leveranciers kunnen strijden, dat is nooit een issue voor ons geweest.”

“Voor ons is dat altijd een opportuniteit geweest, strijden met anderen zoals we nu doen, banden leveren voor prestigieuze en premium wagens.”

“We zijn zeer blij want het is voor ons een opportuniteit om onze technologie te tonen.”