Red Bull: “Als race puristen zijn we niet geïnteresseerd in trage Formule E”

Red Bull is alom tegenwoordig in allerlei takken van de motorsport, behalve de Formule E. Als we Dr Helmut Marko mogen geloven zal daar ook niet snel verandering in komen want als zelfverklaarde ‘race puristen’ zijn ze niet geïnteresseerd in de trage Formule E.


Toen de Formule E in 2014 het levenslicht zag waren er veel twijfels en dachten vele kenners dat het een kampioenschap met uitsluitend elektrische auto’s niet levensvatbaar was. In december van vorig jaar werd echter het vijfde seizoen van het kampioenschap afgetrapt en staan de meeste grote automerken er met een fabrieksteam aan de start of ze hebben er concrete plannen voor.

De Formule E is dus meer dan een marketing platform en het valt op dat Red Bull daar geen deel van uitmaakt buiten de persoonlijke contracten met een paar rijders. Helmut Marko legt uit waarom de betrokkenheid van Red Bull nooit verder zal gaan.

“Wij zijn race puristen,” legt Marko uit aan ‘Motorsport.com.’ Hoe goed we zelf ook in marketing zijn, we zien de Formule E enkel als een marketing excuus van de auto industrie om de aandacht weg te leiden van het dieselschandaal. Het is een feit dat de dieselmotor met voorsprong de efficiëntste motor is.”

“In het begin bedroegen de kosten ongeveer acht miljoen, nu is dat al meer dan twintig miljoen. Als nu binnenkort de echte grote namen als Porsche en Mercedes zullen meedoen gaat dat bedrag nog de hoogte in.”

Marko is ook helemaal niet onder de indruk van de Formule E-bolides. “Het zijn net Formule 3-auto’s met een batterij van vierhonderd kilogram.”

Ook het feit dat het kampioenschap net zoveel draait om het zuinig omspringen met de beschikbare energie net zo belangrijk is dan snelheid en prestaties spreekt de Oostenrijker niet echt aan.

“Het gaat er ook helemaal niet om wie de snelste rijder is want het draait veel meer om energiemanagement dan bij de Formule 1 of elke andere raceklasse. Ze zijn ook zo traag, het ziet er enkel aantrekkelijk uit met die smalle bochtige circuits.”

Marko ontkent ook niet dat de Formule E op het gebied van marketing op dit moment een aantrekkelijk concept is maar de Oostenrijker verwacht dat de interesse zal afnemen wanneer de kosten ook onvermijdelijk zullen stijgen.

“Het grote voordeel van de Formule E is dat het heel interessant is op marketing gebied omdat het midden in een stad doorgaat. Vraag maar eens aan je vriendin of ze liever naar Spa of New York zou gaan! Dat is het concept van de Formule E, naar de mensen toe gaan.”

“Er zijn ook nauwelijks publieke televisiezenders die het uitzenden. Er kan bovendien ook maar één auto winnen. Als de budgetten naar veertig of vijftig miljoen gaan zal er ten minste één merk zijn dat vijfde of zesde zal worden.”

“Als dat gebeurt zal de euforie volgens mij snel gedaan zijn,” besluit Marko.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}