Red Bull: “Mercedes lobbyde voor een reglementswijziging maar wij profiteerden ervan”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Volgens Red Bull hebben de reglementswijzigingen waarvoor men bij het Mercedes F1 team lobbyde ervoor gezorgd dat de F1-bolide van Red Bull nog competitiever werd en uiteindelijk ook het seizoen 2023 wist te domineren.

Wanneer we even teruggaan in de tijd dan was er begin 2022 bij de introductie van de nieuwe generatie F1-bolides een groot probleem ontstaan, namelijk porpoising. Race na race ging het erover en er was sprake van een ‘veiligheidsprobleem’ voor het stuiteren van de wagens. Op een bepaald moment kroop Lewis Hamilton voor het oog van de camera als een ‘oude gebroken man’ uit zijn Mercedes.

De Formule 1 besloot actie te ondernemen en de regels aan te passen maar net die reglementswijzigingen, waarbij de wagens wat hoger van de grond moesten gepositioneerd worden, en de bodem van de wagen aangepast werd, speelden in de kaart van Red Bull, dat geven ze nu ook bij Red Bull zelf toe.

Niet alleen de RB19 van het voorbije seizoen was een erg performante wagen, ook diens voorganger in 2022 was al bijzonder goed en wist veel races te winnen. Het aanpassen van de rijhoogte en de vloer zorgde ervoor dat Red Bull alleen nog maar meer voorsprong had. 

“Wanneer we twee jaar terug in de tijd gaan dan draaide alles rond hoe we de nieuwe reglementen zouden begrijpen. Kunnen we alle verschillende parameters optimaliseren? Er waren daarnaast ook veel andere onbekende factoren,” aldus Ben Waterhouse, Head of Performance Engineering, in gesprek met ‘Racecar Engineering’. “Tot je alles in het echt aan het werk ziet is niets echt helemaal zeker.”

De Red Bull RB18 was zoals reeds gezegd een goede wagen maar onder andere het gewicht was een probleem. Op dat vlak zorgde Red Bull voor heel wat verbeteringen. Op dat vlak kon er volgens Waterhouse heel wat ‘gratis tijd’ gewonnen worden door gewoon het gewicht te verminderen. Maar er was meer, door de reglementswijzigingen waarvoor Mercedes lobbyde slaagde Red Bull erin om ook een ander probleem op te lossen.

“Bij de RB18 hadden we wat problemen met de randen van de vloer die het asfalt regelmatig raakten. Het zorgde voor schade aan verschillende onderdelen aan de zijkant van de wagen en de vloer,” aldus Waterhouse. “Voor ons was het dan ook geen ramp dat we de vloerrand verplicht moesten verhogen.”

“Doordat je niet meer zo dicht op de grond zit kom je in aerodynamisch rustiger vaarwater terecht. De wagen wordt minder gevoelig. Wij leken niet het meeste last te hebben van het stuiteren maar we profiteerden waarschijnlijk niet erg veel van het contact van de vloer met het asfalt. Het was voor ons dus niet zo’n slechte wijziging.”