Red Bull ondervindt nu al aanzienlijke beperkingen door straf overschrijding budgetplafond

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Christian Horner laat weten dat zijn team door de straf die ze kregen voor het overschrijden van het budgetplafond al hinder ondervindt bij het ontwikkelen van de auto voor 2023 .

De FIA bestrafte Red Bull met een boete van zeven miljoen dollar en een beperking in het gebruik van de windtunnel nadat bleek dat ze het budgetplafond hadden overschreden in 2021. Teambaas Christian Horner laat weten dat ze hinder ondervinden van de maatregelen maar dat ze de impact ervan proberen te minimaliseren. 

“We hebben ongeveer 25 procent van de straftijd achter de rug en het heeft zeker een impact gehad,” aldus Horner tegenover ‘Racer.’ “Het beperkt aanzienlijk het aantal runs dat we per kwartaal in onze windtunnel kunnen doen. En ik denk dat het team zich daaraan moet aanpassen. En het betekent gewoon dat je wat gerichter en gedisciplineerder moet zijn in wat we testen in de tunnel of in onze simulatietools.”

“Het is dus een andere uitdaging. Het is zeker en vast een handicap om op die manier aan het jaar te beginnen, maar we hebben erg bekwame mensen die bekijken hoe we dit het beste kunnen aanpakken.”

Horner is een voorstander van het budgetplafond maar hij vindt dat er misschien nog wat dingen zijn die verduidelijkt moeten worden want het is immers een grote aanpassing voor de teams en de motorenbouwers. Het dwingt de teams alvast om efficiënter te werk te gaan, niemand kan het zich bijvoorbeeld nog veroorloven om reserveonderdelen te produceren die nooit gebruikt zullen worden en uiteindelijk op de schroothoop eindigen.

“Maar de reglementen staan nog in de kinderschoenen,” gaat Horner verder. “Het is nog maar het tweede jaar. Ze evolueren dus nog en ze worden nog bijgeschaafd en geïntroduceerd op het vlak van de motorenbouwers. Volgens mij is het in principe een goed zaak voor de Formule 1 en het creëert een gelijker speelveld maar er zijn nog dingen die nog verder moeten uitgewerkt worden.”  

Dan heeft Horner het vooral over de tegenstrijdigheden die er nu nog zijn: “Momenteel zien we een tegenstelling op het vlak van de chassisontwikkeling en de motorische kant van het verhaal. Bij de chassisafdeling kunnen ze een kerstdrink houden en bij de motorafdeling niet!” vertelt Horner met een kwinkslag.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print