Renault geeft uitleg over KERS

Renault kondigde eerder deze week aan dat het vanaf de eerste race gebruik zal maken van het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Bij de Franse renstal ziet men het systeem als het zowat grootste middel dat voo goede resultaten kan zorgen en om de fans te informeren over het milieuvriendelijke systeem gaf Renault de volgende uitleg:

“De taak van het KERS-systeem is het opslaan van energie die men verkrijgt tijdens het remmen. In 2009 zullen de rijders over een extra knopje beschikken dat hun voorziet van een boost van om en bij de 80 paardenkrachten. De energie zal tijdens het remmen worden opgeslagen in een batterij maar bij Williams gebruikt men daarvoor een vliegwiel. De boost mag in 2009 niet meer dan 60KW bedragen of 400KJ per ronde. Renault legt in drie stappen uit hoe het systeem ineen zit.

Een elektrische motor werd tussen de brandstoftank en de gewone motor geplaatst. Deze electrische motor zit verbonden aan de krukas van de gewone motor en zal op die manier dus voor extra aandrijving zorgen. In 2009 zullen de teams nog steeds over een V8 moeten beschikken.

Vervolgens plaats men een ion-lithium batterij in de wagen om de bekomen energie tijdelijk in op te slaan. Deze batterij werd speciaal ontwikkeld om energie zo vlug mogelijk weer vrij te laten.

Tot slot is er ook nog een systeem dat het systeem voortdurend zal controleren tijdens het racen. Dit systeem zit gewoon verbonden aan de boordcomputer van de wagen en zal vooral in werk treden tijdens het gebruiken van de boost.”

“We hebben erg hard gewerkt aan dit systeem en we moesten vooral rekening houden met het extra gewicht dat het met zich zou meebrengen. De wagen voor 2009 is dan ook iets zwaarder dan voorheen en dat zorgt ervoor dat we minder vlug een goede ballans vinden voor de wagen. Verder moesten we er ook voor zorgen dat het hele systeem ook nog over een goede koeling beschikt want vooral daar zit de betrouwbaarheid”, aldus de Franse renstal Renault.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print