Renault moet zich bezinnen

De strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap blijft spannend. Negen punten is het verschil tussen BAR Honda en Renault. Een kleine kloof is dat met nog twee races voor de boeg, maar als je ’t mij vraagt voldoende, want het is duidelijk dat BAR Honda die tweede plaats dit jaar verdient. Dé revelatie van het seizoen. Alleen, was BAR Honda dit jaar gewoon sterker dan Renault of heeft Renault het gedeeltelijk laten afweten?

Ik denk het laatste. Van Renault werd veel verwacht na hun sterke campagne vorig jaar. Misschien té veel zelfs. En vooral dan van Fernando Alonso. Een supertalent, de Spanjaard. Dat staat buiten kijf. Volgens bepaalde ingenieurs in het wereldje zelfs beter dan Senna of Schumacher. Dat wil ik ook best geloven, maar ik stel me wel vragen bij zijn mentale sterkte. Vorig jaar moest er eigenlijk nog niets voor Alonso. Gewoon zo veel mogelijk punten pakken voor Renault en ‘groeien’. Maar wat bleek?

Zonder enige druk reed ie de pannen van het dak, pakte zijn eerste pole positions en zijn eerste zege. Superlatieven alom. In de Spaanse sportkranten moesten FC Barcelona en Real Madrid plots de voorpagina’s afstaan aan die jonge kemphaan uit Oviedo. Nooit gezien ! Plots had Spanje een idool die eens niet uit de wereld van de snelheidsmotoren kwam, maar verdorie op vier wielen rondreed en bovendien de wereld met verstomming sloeg. Maar hoe ga je daar in godsnaam mee om als (toen) 22-jarige?

Tijdens de teamvoorstelling in Palermo begin dit jaar had ik al de indruk dat Alonso veranderd was. Wat meer capsones, wat meer sterallures. Ook straffer in zijn uitspraken. De wereldtitel was misschien nog wat te hoog gegrepen, maar Michael Schumacher zou hij ’t vuur aan de schenen leggen. Goed zo ! We hoorden ’t graag, maar als je voor jezelf de lat zo hoog legt, moet je de druk ook aankunnen. En precies op dat vlak, denk ik, liep het wat fout dit jaar.

Te vaak heeft Alonso willen forceren, te vaak heeft ie fouten gemaakt en dan had ie nog pech dat zijn wagen ’t soms op cruciale momenten liet afweten ook. Gevolg: Jarno Trulli scoorde beter dan Alonso. En dan gebeurde het onvermijdelijke: een ziekelijke soap rond Trulli, met Briatore in de rol van pater familias, maar dan wel met een ongezonde voorkeur voor één van zijn zonen. Trulli betaalde het gelag.

Een zondebok hadden ze plots nodig, want hoe verkoop je een nederlaag aan de buitenwereld zonder je imago al te veel te beschadigen? Juist, door de lieveling te beschermen en de schuld in de schoenen van de andere te schuiven. Nu heb ik Renault altijd een sympathieke renstal gevonden – ik rij zelf met een Mégane coupé 1.9, fantastische wagen trouwens – maar dit was niet de goede oplossing.

Goed, Trulli had al aangekondigd dat ie elders had getekend, maar de Italiaan verdiende een mooier afscheid, ééntje in stijl. De eerste race van Villeneuve in de Renault heeft trouwens het gelijk van Trulli bewezen. Of zoals ie zelf zegt: “Ik zag een strijdende Villeneuve met problemen, dezelfde problemen als de mijne in de laatste races bij Renault.”

De Fransen zijn hun tweede plaats (voorlopig) kwijt. De fout moeten ze grotendeels bij zichzelf zoeken en… bij de onverwacht sterke en regelmatige prestaties van BAR Honda. Nu al heeft Briatore verkondigd dat Renault volgend jaar de hegemonie van Ferrari zal doorbreken. ’t Zou mooi zijn. Alleen zal de sfeer binnen ’t team wel wat serener moeten zijn. Met twee rijders bijvoorbeeld die gelijke kansen krijgen. Maar zal dat zo zijn? Renault-topman Patrick Faure heeft zich onlangs laten ontvallen dat Alonso volgend jaar een kampioenenwagen zal krijgen. Ze willen hem kost wat het kost ook na 2005 bij Renault houden, dus krijgt Alonso volgend jaar een voorkeursbehandeling. Letterlijk hebben ze ’t niet gezegd, maar tussen de lijnen is dat wel te verstaan.

Wat moet Giancarlo Fisichella daarvan denken?

Stefaan Lammens
VRT TV Sport
De strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap blijft spannend. Negen punten is het verschil tussen BAR Honda en Renault. Een kleine kloof is dat met nog twee races voor de boeg, maar als je ’t mij vraagt voldoende, want het is duidelijk dat BAR Honda die tweede plaats dit jaar verdient. Dé revelatie van het seizoen. Alleen, was BAR Honda dit jaar gewoon sterker dan Renault of heeft Renault het gedeeltelijk laten afweten?
a:0:{}
Ik denk het laatste. Van Renault werd veel verwacht na hun sterke campagne vorig jaar. Misschien té veel zelfs. En vooral dan van Fernando Alonso. Een supertalent, de Spanjaard. Dat staat buiten kijf. Volgens bepaalde ingenieurs in het wereldje zelfs beter dan Senna of Schumacher. Dat wil ik ook best geloven, maar ik stel me wel vragen bij zijn mentale sterkte. Vorig jaar moest er eigenlijk nog niets voor Alonso. Gewoon zo veel mogelijk punten pakken voor Renault en ‘groeien’. Maar wat bleek?

Zonder enige druk reed ie de pannen van het dak, pakte zijn eerste pole positions en zijn eerste zege. Superlatieven alom. In de Spaanse sportkranten moesten FC Barcelona en Real Madrid plots de voorpagina’s afstaan aan die jonge kemphaan uit Oviedo. Nooit gezien ! Plots had Spanje een idool die eens niet uit de wereld van de snelheidsmotoren kwam, maar verdorie op vier wielen rondreed en bovendien de wereld met verstomming sloeg. Maar hoe ga je daar in godsnaam mee om als (toen) 22-jarige?

Tijdens de teamvoorstelling in Palermo begin dit jaar had ik al de indruk dat Alonso veranderd was. Wat meer capsones, wat meer sterallures. Ook straffer in zijn uitspraken. De wereldtitel was misschien nog wat te hoog gegrepen, maar Michael Schumacher zou hij ’t vuur aan de schenen leggen. Goed zo ! We hoorden ’t graag, maar als je voor jezelf de lat zo hoog legt, moet je de druk ook aankunnen. En precies op dat vlak, denk ik, liep het wat fout dit jaar.

Te vaak heeft Alonso willen forceren, te vaak heeft ie fouten gemaakt en dan had ie nog pech dat zijn wagen ’t soms op cruciale momenten liet afweten ook. Gevolg: Jarno Trulli scoorde beter dan Alonso. En dan gebeurde het onvermijdelijke: een ziekelijke soap rond Trulli, met Briatore in de rol van pater familias, maar dan wel met een ongezonde voorkeur voor één van zijn zonen. Trulli betaalde het gelag.

Een zondebok hadden ze plots nodig, want hoe verkoop je een nederlaag aan de buitenwereld zonder je imago al te veel te beschadigen? Juist, door de lieveling te beschermen en de schuld in de schoenen van de andere te schuiven. Nu heb ik Renault altijd een sympathieke renstal gevonden – ik rij zelf met een Mégane coupé 1.9, fantastische wagen trouwens – maar dit was niet de goede oplossing.

Goed, Trulli had al aangekondigd dat ie elders had getekend, maar de Italiaan verdiende een mooier afscheid, ééntje in stijl. De eerste race van Villeneuve in de Renault heeft trouwens het gelijk van Trulli bewezen. Of zoals ie zelf zegt: “Ik zag een strijdende Villeneuve met problemen, dezelfde problemen als de mijne in de laatste races bij Renault.”

De Fransen zijn hun tweede plaats (voorlopig) kwijt. De fout moeten ze grotendeels bij zichzelf zoeken en… bij de onverwacht sterke en regelmatige prestaties van BAR Honda. Nu al heeft Briatore verkondigd dat Renault volgend jaar de hegemonie van Ferrari zal doorbreken. ’t Zou mooi zijn. Alleen zal de sfeer binnen ’t team wel wat serener moeten zijn. Met twee rijders bijvoorbeeld die gelijke kansen krijgen. Maar zal dat zo zijn? Renault-topman Patrick Faure heeft zich onlangs laten ontvallen dat Alonso volgend jaar een kampioenenwagen zal krijgen. Ze willen hem kost wat het kost ook na 2005 bij Renault houden, dus krijgt Alonso volgend jaar een voorkeursbehandeling. Letterlijk hebben ze ’t niet gezegd, maar tussen de lijnen is dat wel te verstaan.

Wat moet Giancarlo Fisichella daarvan denken?

Stefaan Lammens
VRT TV Sport