REVIEW: Dit is de nieuwe F1-game F1 22

F1 22
F1 22

Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar ik word een oude man als het op racing games aan komt, dat voelde ik eens te meer toen ik met deze F1 22 aan de slag ging!

20 jaar geleden kostte het me welgeteld 5 minuten om de basics van gelijk welke racegame onder de knie te krijgen. Vanaf dan ging het alleen maar bergop, mede door samen met vrienden dagen nogal wat rondjes in de time trial mode af te haspelen. Die tijd ligt echter ver achter me, want racers boeien me tegenwoordig nog maar matig, al wilde ik nu wel graag nog eens aan de slag met de recentste iteratie van EA’s F1-spel.

“Iteratie” betekent letterlijk herhaling, en dat mag je in dit geval best letterlijk nemen, want het is opnieuw, net zoals dat bij Fifa het geval is, meer van hetzelfde, hetzij in een opgepoetste versie. Is dat erg? Absoluut niet, want de motor van EA’s (en Codemasters of course) F1 games zit goed, daar hoeft niet over te worden gediscussieerd. Betekent dat dat de game voor iedereen is weggelegd? Dat nu ook weer niet, en dat mocht ik aan de lijve ondervinden.

Tot over een drietal jaar gebruikte ik voor racegames de T300RS van Thrustmaster, een beest van een stuurwiel in de middenklasse van dergelijk artikel, maar door een verminderende interesse in racing games besloot ik dat de tijd rijp was om het ding van de hand te doen, en nog enkel casual in mijn luie zetel met de controller aan de slag te gaan. Maar voor veel van de huidige generaties simulatie-racers blijkt dat moeilijk geworden. De beesten van pc’s en consoles laten het toe om veel diepgang in de games te steken, en dat laat zich ook bij F1 22 merken.

Het zal immers wel wat langer duren dan vijf minuten om de physics van de nieuwe generatie F1-wagens gewoon te worden, zelfs met de vele hulpmiddelen die in de game aanwezig zijn om het rijden wat makkelijker te maken. Toegegeven, voor mezelf was het ondoenbaar om alle rijhulpmiddelen uit te zetten. Ik geef dan dus ook grif toe dat bijvoorbeeld ABS voor mij een absolute must is. Maar dat ik ook de traction control zou op “gemiddeld” zou moeten instellen, dat wrong toch al lichtjes. Desalniettemin blijf ik echter hardnekkig weigeren om de versnellingsbak automatisch te laten schakelen, dus daar pak ik wel wat punten terug!

F1 Life
Toen ik de naam voor het eerst zag, dacht ik dat de story mode een upgrade zou krijgen, maar niets is minder waar. Het verhalende gedeelte uit de vorige game (Braking Point) verdwijnt volledig van het toneel wegens te intensief om op één jaar af te werken, en wordt dus vervangen door F1 Life. Wat houdt dit precies in? Dat vraag ik me tot op vandaag, zelfs na het spelen van de game, nog steeds af. Het voegt immers bitterweinig toe aan de beleving van F1 22, behalve de mogelijkheid om supercars aan te kopen door tokens te verdienen, waar je dan in een andere modus mee kan gaan toeren. Voor de rest is deze social hub absoluut te verwaarlozen voor diegenen die zich puur met het racen met de meest recente F1-bolides willen bezighouden. Meer hoeft daarover niet gezegd.

What’s new
Behalve F1 Life zijn er wel wat nieuwigheden die zich meer op de achtergrond afspelen, waarvan sommige bedoeld zijn voor de minder ervaren racers onder ons, zoals de broadcast-optie voor pitstops, formatierondes en safety car procedures. Wie deze optie kiest, kan rustig ademhalen tijdens de net genoemde onderdelen van het racen. Wie net het omgekeerde wil, en dus meer realisme, kan dat krijgen, want dan zul je rekening moeten houden met something called timing. Een foute timing kan immers bijvoorbeeld een pitstop compleet naar de vaantjes helpen.

Eveneens nieuw is een adaptieve AI. In voorgaande F1 games kon je de moeilijkheid zelf kiezen, en dat kan in dit spel nog steeds, maar je kan er nu ook voor kiezen om de AI zich automatisch aan jouw niveau aan te passen, afhankelijk van de positie waarin je je bevindt op het circuit.

De meest in het oog springende vernieuwing is misschien wel de toevoeging van VR voor pc-spelers. Zij zullen zich dus, mits ze uitgerust zijn met racestoel en stuur, mogen opmaken voor een extra realistische F1-ervaring.

Conclusie
Is er voor de rest veel nieuws? Uiteraard niet, want jaarlijks terugkerende games hebben niet de intentie om elk jaar “eens zot” te doen, maar deze F1 22 bouwt dus wel verder op een solide basis, en poest dus alles weer wat meer op. Er zijn wel mogelijkheden voor elk type gamer om het spel meer of minder naar hun hand te zetten, maar in het algemeen zul je wel wat tijd in de game moeten spenderen om volledig op toeren te komen met de besturing. Want de nieuwe wagens brengen ook een nieuwe manier van besturen met zich mee, door onder meer de terugkeer van het grondeffect, wat ervoor zorgt dat de auto naar de grond wordt toegezogen. Want vereenvoudigde aero zorgt ervoor dat de extra downforce elders vandaan gehaald moet worden. Eén ding wat (nog) niet in de game zit, is het zogenaamde porpoising, of het stuiteren van de wagens, een verrassend en minder aangenaam bijverschijnsel van de nieuwe regelgeving binnen de Formule 1. Benieuwd of dit met de day 0 patch toch nog aan het spel wordt toegevoegd, want wij kregen een review build voor de kiezen. Daar zijn heel wat zaken nog niet finaal, en dus wordt het nog een paar dagen afwachten om te zien hoe het spel uiteindelijk naar buiten komt.

Ter info, wij speelden de game op de Xbox Series X.

Bestel vlug jouw exemplaar van F1 22 via deze link

Geschreven door: Kenny Burggraeve