De Braziliaan gaf in een interview met de Braziliaanse krant O Estado de S. Paulo toe verbaast te zijn over de grote stap voorwaarts die Team Lotus gezet heeft. “Vorig jaar waren zij vier seconden trager dan de Red Bull’s. Het ziet er naar uit dat het gat met twee seconden verkleint is.”
Vorig jaar maakten Lotus, Virgin en HRT hun debut in de F1. Lotus was de snelste van de nieuwkomers, maar hun tempo lag nog ver onder dat van de middenmoters. Dit jaar zal het Maleisische team de andere teams het vuur aan de schenen leggen tijdens de strijd om een plek in de tweede kwalificatiesessie.
De toekomst voor zowel Virgin als HRT ziet er minder rooskleurig uit. HRT moet nog steeds zijn nieuwe F111 testen, en Virgin moet zich volgens Barrichello zorgen maken om zich überhaupt te kwalificeren. “Dit jaar komt de 107 procent regel terug. Hierdoor acht ik de kans reeël dat Virgin er een paar keer niet in slaagt zich te kwalificeren.”
Gisteren, zondag, verklaarde Williams in een persmededeling dat het team in Australië met KERS aan de start zal komen. Ondanks het feit dat Williams tijdens het testen veel problemen kende met het systeem. De CTO van Team Lotus, Mike Gascoyne, laat uitschijnen dat zijn T128 waarschijnlijk nooit met KERS zal rijden. “We zullen het onderwerp met Renault bespreken, maar voor een kleine renstal als het onze is KERS een zeer hoge kost. Bovendien zou het een grote aanpassing van het chassis vereisen, aangezien er momenteel gewoonweg geen plaats is voor het systeem.”
Gascoyne laat wel de deur op een kier: in Auto Motor und Sport verklaart hij dat Team Lotus misschien gedwongen wordt KERS te implementeren indien zij keer op keer plaatsen verliezen tijdens de start van de GP’s. “Het zou niet goed zijn indien wij ons kwalificeren voor onze rechtstreekse concurrenten, maar nog voor de eerste bocht 3 of 4 plaatsen verliezen omdat we de extra paardenkracht missen.”
Geschreven door Yong Lee Van De Casteele
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}